23948sdkhjf

Därför lämnar Frumerie projektet Slussen

Tillträder sin nya tjänst vid årsskiftet.
Mårten Frumerie lämnar uppdraget som projektchef för Slussen. Han slutar då han fått ett toppjobb som ny förvaltningschef vid förvaltning för utbyggd tunnelbana i Stockholms läns landsting.

Förvaltning för utbyggd tunnelbana har uppdraget att bygga ut tunnelbanan med 20 kilometer nya spår och tio nya stationer. Byggstarten beräknas kunna ske år 2016 och trafiken bedöms vara igång på alla sträckor år 2025.

– Mårten Frumerie har både en gedigen erfarenhet av stora byggprojekt i Stockholmsregionen, och ett gott ledarskap. Det gör honom väl lämpad att leda arbetet med att genomföra bygget av nya tunnelbanan där Stockholms läns landsting bidrar till att förbättra tillgängligheten för invånarna i länet, säger Toivo Heinsoo, landstingsdirektör Stockholms läns landsting, i ett pressmeddelande från SLL.

Mårten Frumerie efterträder Riggert Anderson som lett arbetet med utbyggd tunnelbana sedan starten 2014. Riggert Anderson har valt att trappa ner då han är 66 år.

Building Supply har försökt att nå Mårten Frumerie.

Läs även: Nu är det klart för nya Slussen
Läs även: Slussens kostnader tickar på
Läs även: Ok för fortsatt Slussenbygge
Läs även: Projekt nya slussen stoppas


Fakta: Förvaltning för utbyggd tunnelbana

Förvaltningen – som bildades 2014 – har ett uppdrag att genomföra tunnelbanans utbyggnad och övriga åtgärder inom ramen för 2013 års Stockholmsförhandling. Det innebär planering, projektering och byggnation av ny tunnelbana och nya stationer på fyra olika sträckor. I uppdraget ingår också planering och projektering av nya fordonsdepåer samt upphandling av signalsystem och vagnar.

Totalt innebär utbyggnaden en samlad investering på 25,7 miljarder kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078