23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Boråstapeters Wallpaper Magazine

Tapettillverkaren Boråstapeters nya inspirationsmagasin Wallpaper Magazine har uppmärksammats i den svenska designvärlden. Magasinet har nominerats till Svenska Designpriset 2020 och vann Publishingpriset 2020

Boråstapeter har designat och tillverkat tapeter i Borås sedan 1905. De har fortsatt att utveckla produkter som är innovativa när det kommer till design och funktion. Idag kan man till exempel tapetsera enkelt med Easy Up-tapeter, vilket är ett uttryck som används i hela tapetbranschen. Men det var Boråstapeter som uppfann Easy Up-tapeter och det är deras egna märkning. Easy Up är tapeter av hållbar non-woven som ger släta väggar utan några synliga skarvar. 

Boråstapeters nya kundtidning Wallpaper Magazine är fyllt av inspirerande läsning om tapeter, trender, inredning och design. Fokus ligger på tapeter, men det finns något för alla som är intresserade av design och magasinet ska visa att man kan använda tapeter till mycket mer än att sätta på väggarna. Temat för Wallpaper magazine som kom ut 2020 var moderiktiga hattar som tillverkades av tapeter. Wallpaper Magazine delades ut på mässan Stockholm Light & Furniture 2020 för första gången. Det kommer att släppas en ny utgåva i början av 2021. 

Magasinet har skapats tillsammans med kommunikationsbyrån “Everywhere Communication”. Carol Englund som har stått för huvuddelen av designen som har nominerats till det Svenska Designpriset 2020 säger följande om magazinet: 

– I samarbete med Boråstapeter har vi utvecklat ideer för magasinet där en av dem var att skapa hattar i tapet. Vi fick utrymme att verkligen ta ut svängarna kreativt och det är då det är som roligast att jobba med design och kommunikation. Ett annat företag i liknande storlek som Boråstapeter hade kanske valt att göra en traditionell produkt, men Boråstapeter gick all in på att göra ett redaktionellt magasin med massor av både oväntat och inspirerande innehåll, säger Carol Englund, Art Director, Everywhere Communication. 

Wallpaper Magazine blev vinnare av Publishingpriset, en kommunikationstävling för film, print och webb. Publishingpriset har en jury som bestämmer vem som vinner och 2020 vann Wallpaper Magazine pris i kategorin: “Kundtidningar B2B” med motiveringen “För vacker text, väl sammanhållen visuell estetik och utmärkt tryck.” 

Nu är magasinet och Everywhere Communication nominerat till det Svenska Designpriset som  är en tävling i design och kommunikation. Den är öppen för alla som arbetar med formgivning, grafisk design och visuell kommunikation. Tävlingen delas upp i trettiofem olika kategorier som event, digital information, visual merchandising, bok, produktdesign, etc. Det går att vinna pris i alla kategorier och det finns även Juryns pris, Årets Designer och Årets Våghals. 

Det är 50% juryn och 50% allmänhetens röster som bestämmer vem som vinner Svenska Designpriset. För 2020 har röstningen för allmänheten redan stängt och vinnarna kommer att presenteras den 21 januari på Berns i Stockholm. Konferencier är Johan Wester.

Sänd till en kollega

0.037