23948sdkhjf

Hercules tunga investering

Hercules hittills kraftfullaste maskin är på plats i Köpenhamn.
-- Den har en vanvettigt stark motor.

Hercules hittills kraftfullaste maskin står redo att jobba på en pråm i Danmark. Det skriver företaget i ett pressmeddelande.

Maskinen, en Liebherr LRB 23 på 90 ton, beskrivs som en tung och stark multimaskin som ska kunna byggas om efter de behov som råder för ett visst projekt.

Liebherrmaskinens första uppdrag innebär mycket pålning och 90-tonnaren har därför försetts med den utrustning som krävs för att kunna sätta ner stålpålar, stålrör och sekantpålar.

Enligt Hercules är investeringen viktig för att kunna genomföra stora och komplicerade grundläggningar på ett ännu bättre sätt.

-- Den nya maskinen gör att vi kan säkra en stark position på marknaden. Vi går in i det nya året med rekordmånga ordrar i hela landet, och vi tar ständigt på oss större och mer komplexa uppdrag, säger Jesper Schack Fønss Back, direktør i Hercules Fundering, NCC, i ett pressmeddelande.

Fredrik Abildtrup-Salmon, projektchef på företaget, har stått i spetsen när investeringen gjordes.

Han uppger i samma pressmeddelande att det handlar om en minst sagt tung investering – multimaskinen är företagets hittills kraftfullaste maskin och väger cirka 90 ton med full utrustning.

-- Den har en vanvettigt stark motor på hela 600 kW. Det motsvarar 804 hästkrafter och det blir den kraftfullaste maskinen vi har på Hercules.

Multimaskinen levererades nyligen. Efter att ha genomgått vissa tester seglades den igenom Köpenhamns hamn lastad på en jättepråm.

Slutmålet var Kalvebod Brygge, där maskinen ska spela en viktig roll när NCC ska bygga en skyfallsstunnel, berättar Hercules.

Väl framme där sattes pråmen fast på botten med fyra stöttande ben. Den ska från och med nu fungera som en plattform för maskinen när den trycker ner pålar i botten.

Tanken är att dämma in just detta hörn av hamnen. När tunneln står klar om fyra år ska den kunna minska effekterna vid extrema skyfall, de stora vattenmängderna ska kunna gå via tunneln och en pumpstation, som ännu inte är byggd, ska då kunna pumpa vattnet vidare ut i hamnen.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Se senaste nyhetsbrevet ???id_11737???

Sänd till en kollega

0.094