23948sdkhjf

Thomas tunga toppenjobb

De stora däcken lever ett hårt liv men om olyckan är framme står en av landets mest erfarna montörer redo att rycka ut. –  Då är det bara för Hagström att stiga upp tidigt!

Rotebro. Utsikten från det ständigt växande krossberget i Rotebro är svindlande – både land och stad kan beskådas från toppen och tittar man neråt ser både krossanläggningen och hjullastarna ut som leksaker.

Nere på marken inser man att maskinerna är allt annat än små. Här finns till exempel en 60 ton tung Caterpillar 988 som matar krossen med de massor som körs in från jätteprojektet Förbifart Stockholm.

– Det är enorma mängder berg, säger Thomas Hagström. 

Han är däckmontör på Euromaster och en flitig gäst på arbetsplatser av det här slaget – varhelst stora maskiner jobbar hårt finns det ju däck som måste bytas eller repareras. 

Oftast handlar det om planerade insatser men när ett däck körs sönder kan det bli akuta utryckningar.

– Det kan ringa en vardagskväll och då får jag planera om min dag – är det ett däck på en bergtruck kanske de måste ha igång maskinen klockan sex nästa morgon och då är det bara för Hagström att stiga upp tidigt, tid är ju pengar!

Entreprenaddäck slits hårt, det syns inte minst på 60-tonnaren. Den är försedd med rejäla däck –  fyra Michelin 35/65/R33 som måste stå pall när maskinen snurrar och lyfter med 22 ton i skopan.

Med tiden syns påfrestningarna för blotta ögat. När de fabriksnya däcken monterades var de två meter i diameter, efter några års arbete är diametern knappt 180 centimeter.

–  De är halvslitna men de behöver inte bytas ännu, konstaterar Thomas Hagström.

Han ställer upp sin välutrustade lastbil bredvid Catlastaren. Eftersom han inte ska utföra något arbete behöver han inte spärra av eller vidta andra säkerhetsåtgärder.

Vi får dock ta en titt på vad han har med sig.

– Jag har till exempel två stora hydrauliska domkrafter som kan lyfta 40 ton styck, muttermaskiner och flera hydrauliska pressverktyg.

Fyra helt nya däck brukar också packas med när han åker ut på uppdrag.

Thomas Hagström räknar med att det tar högst en timme att byta ett däck och han tar i princip aldrig av fälgarna.

– Det behövs inte – jag släpper ut luften och kan sedan ta av ring efter ring, som ett mekano.

Ringarna och det nya däcket kan han sedan trycka på med hjälp av lastbilskranen.

När han åker ut för att byta däck tar han helst med sig en hantlangare.

– Det är inga besvär för mig att byta fyra däck själv, men det handlar om säkerhet – sedan går det fortare om man är två också, kommenterar Thomas Hagström.

De utbytta däcken kan gå olika öden till mötes. En del kunder vill behålla dem, i andra fall kasseras de – eller regummeras.

–  På truckar och ramstyrda dumprar återanvänder vi de slitna däcken och ger dem ett till liv i form av en regummering, säger Peter Hemström, inventarieansvarig på VSM, som äger Catlastaren och flera andra maskiner som jobbar på krossen.

Thomas Hagström arbetar enbart med tunga däck och 60-tonnaren i Rotebro är långt ifrån den största maskin han hanterat.

Efter drygt 30 år i branschen är han ett välkänt ansikte på många byggarbetsplatser i Mellansverige, erfarenheten han samlat på sig kommer väl till pass men det krävs också ett stort mått kreativitet.

–  Man får vara lite MacGyver – en del däck sitter så hårt på fälgen att de inte går att få isär, då måste man hitta lösningar som varken skadar människor eller maskiner.

Thomas Hagström är inte bara erfaren – han är erkänt skicklig också.  2019 utsågs han till Årets däckmontör Motorgalan som arrangeras av Leveranstidningen Entreprenads systertidning Motormagasinet.

Själv kallar han sig skämtsamt både för ”gummigubbe” och ”uteliggare” – eftersom det blir så många mil ute på vägarna.

–Jag tycker det är ett roligt jobb, jag får komma ut i luften och sköta mig helt själv – det är helt perfekt!

VSM har stenkoll på samtliga maskiners däck – och det är några stycken! Läs mer om det här.

Motormagasinet skrev en fyllig artikel omThomas Hagström när han utsågs till Årets däckmontör 2019, läs den här.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078