23948sdkhjf

Serneke varslar 100 personer

Serneke med runt 1 200 anställda fortsätter den större omorganisation som bolaget inledde hösten 2019, vilket minskar kostnader med cirka 200 miljoner kronor årligen.

Detta skriver Serneke i ett pressmeddelande.

Åtgärderna innebär att upp till 100 tjänster varslas om uppsägning. I första hand påverkas de verksamheter där omorganisationen fått störst påverkan, som de tidigare affärsområdena Anläggning, Fastighet och Projektutveckling. Diskussioner med de fackliga parterna har inletts.

Effektiviseringsåtgärderna får fullt genomslag från och med början av 2021.

Reservationer om cirka 100 miljoner kronor för kostnader kopplat till åtgärderna belastar resultatet i första och andra kvartalet 2020.

– Den förändring vi nu presenterar är nödvändig för att fullfölja vår ambition att sätta lönsamhet före tillväxt och säkra vår framtida konkurrenskraft. Det är en viktig del av en långsiktig plan som påverkats ytterligare av det allvarliga läge som råder globalt på grund av covid-19. Detta kommer bli ett år med fokus på vår entreprenadverksamhet och att leverera på den historiskt starka orderbok om 9 miljarder kronor som vi inledde året med, säger Ola Serneke.

Förändringarna förväntas ge full effekt vid inledningen av 2021.

– De åtgärder vi nu genomför innebär en anpassning av kostnadskostymen för det nya Serneke Sverige och det effektivare arbetssätt som denna organisation syftar till. Det nu rådande läget i världen med effekterna av covid-19 kräver dessutom ytterligare skärpa och handlingskraft i anpassningen, säger Ola Serneke, t f vd för Serneke Sverige och koncernchef för Serneke Group.

Arbetet med att skapa en ny organisation inleddes under hösten förra året och syftade till att samla bolagets kärnverksamhet i ett Serneke Sverige bestående av fem regioner, alla med eget resultatansvar. Närhet till den lokala affären och ett ökat engagemang bland medarbetarna är några av de styrkor som den nya regionstrukturen ska förstärka ytterligare.

Omorganisationen innebar även att bolaget gick ifrån sina fyra affärsområden Bygg, Anläggning, Projektutveckling och Fastighet. "I den nya organisationen är det istället helhetserbjudandet från bolagets samlade kompetens och kundens behov som står i fokus", beskriver Serneke.

– Vi ser nu efter några månader med den nya organisationen att vi blivit effektivare och nyttjar våra resurser bättre. Stärkta av det, och som ett naturligt nästa steg, vidtar vi nu åtgärder för att ytterligare vässa vår konkurrenskraft och förbättra vår lönsamhet, säger Ola Serneke.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078