23948sdkhjf

Ny säkrare metod när ny bro byggs

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

För bra precis ett år sedan stängdes vägbron över södra stambanan i Norrköping, med hänvisning till brister i brons konstruktion.

Läs också: Bygger hängbro i naturreservat

Nu ska en ny bro uppföras. Trafikverket har gett Svevia uppdraget som är värt cirka 16 miljoner kronor.

Företaget konstaterar att det är utmanande att bygga bro över järnväg, tågtrafiken får inte störas men det handlar också om en farlig och utsatt arbetsmiljö för broarbetarna.

Svevia har därför valt att använda en relativt ny metod: att lyfta upp prefabricerade betongbalkar på brofundamenten, istället för att gjuta brons överbyggnad på plats.

Det här är en ganska ny metod. Svevia var först ut och testa den på bron över järnvägen i Härnösand, säger Johan Andersson på Svevia, i ett pressmeddelande.

Läs också: Svevia bygger kaj i Härnösand

Han uppger att Svevia ser många positiva fördelar och att den stora vinsten är en förbättrad arbetsmiljö – man slipper flera moment förenade med arbetsmiljörisker.

Hade vi använt den gamla vanliga metoden med att gjuta brons överbyggnad på plats hade mina medarbetare först behövt bygga en formställning och sedan utföra armerings- och gjutningsarbetet ovanför järnvägen.

Enligt Svevia har allt arbete hittills utförts vid sidan av spåret. De gamla brofundamenten har rivits, nya har byggts upp och när de står klara ska de prefabricerade betongbalkarna läggas på så att de bildar ett tätt tak.

Broarbetarna ska kunna arbeta utan risk att komma i kontakt med de strömförande ledningarna.

Läs också: Svevias största vindkraftsuppdrag

En annan stor vinst för alla är att metoden också innebär minsta möjliga påverkan på tågtrafiken. Den stoppas när vi lyfter på balkarna. Men sammantaget är metoden mer effektiv och risken för störningar är mycket mindre.

Svevia måste också demontera den temporära bro som byggdes när den äldre bron stängdes, eftersom ligger nära den nya bron.

Det innebär i sin tur att ytterligare en temporär bro måste byggas, för att trafikflödet ska fungera under byggtiden. När den nya bron står klar ska även den andra temporära bron demonteras.

Största utmaningen för uppdraget är tidsaspekten. Vi måste vara klara till mars, eftersom den temporära bron ansluter till ett natura 2000-område. Efter mars månad får vi inte utföra några moment som kan störa naturlivet vilket i praktiken betyder att nya bron måste vara klar då.

Mer om: Svevia
Håll dig uppdaterad med Building Supply SE

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

KTH och Stockholms universitet byggs ihop

Hybrid City ska ge hållbart byggande

Alltmer limträ i byggandet

NCC bygger storsjukhus med Ahsell

Moelven lägger ner

Veidekke bygger i Borås

Utvecklar område i Tosseryd

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Bålsta bygger bostäder

Skanska tecknar största hyresavtalet någonsin

Stämmer polskt byggbolag på 5 miljoner

Byggnads till attack mot fuskarna

Stämma i Oscar Properties

Ansvarsfrihet för styrelsen

Slutsålt i Barkarby

SLPs fastighet blir bussgarage

Oscar Properties-bolag begärs i konkurs

Derome köper Svensk bygglogistik

Leif Östling ska styra fastighetsbolag

Obos bygger i Oxelösund

Per Bolund till Stora Trähus

Bostadsministern medverkar vid kunskapsdagen i november

Skola för drygt halv miljard

Skanska överens med Lund

Kiruna får nytt badhus

Peab bygger 14 bassänger och rutschkanor.

Kraftigt minskat bostadsbyggande

Ny modell för bostadsplanering

Ny modell för bostadsplanering

Byggstart av modern trädgårdsstad

Veckan konkurser - vecka 27

Contractor värvar

Taberg växer i Tahe

Magnolia får ny vd

Trelleborgs hamn bygger solcellspark

Håll andan i sommar

Skanska renoverar sjukhus i New York

BC Hedlund köper skivgrossisten

Obos bygger trähus i Tullinge

Byggmästaren köper in sig i lokaltidningskoncern i Stockholm

Hon blir ny vd på ByggVesta

Trästad i stenbrott får 900 bostäder

Han blir chef för Metrolits byggservice

Arlandas utbyggnad stoppas

Se alla Företagens egna nyheter

Safe Control öppettider under sommaren

Vävrör och bärrör till markiser i ZnMg-förzinkad plåt

Safe Control utökar sin ackreditering med två metoder

Har ditt vattenverk problem med kondens och mögel?

Rostfria stålprofiler till spektakulära fasader och projekt

Ökat kapacitetsbehov för stansade detaljer hos Swegon

Vävrör och bärrör till markiser i ZnMg-förzinkad plåt

Lokalisera och inspektera spännstål och kabelkanalens status

Rostfria stålprofiler till spektakulära fasader och projekt

Vävrör och bärrör till markiser i ZnMg-förzinkad plåt

Rostfria stålprofiler till spektakulära fasader och projekt

Vävrör och bärrör till markiser i ZnMg-förzinkad plåt

Gå till sommaren med korrekt avfuktning

Rostfria stålprofiler till spektakulära fasader och projekt

Häng med på studiebesök till Life City den 3 september!

Ny publikation: Beräkningssamling stålbyggnad

Nytt sjukhusprojekt till ByggDialog

Åtta broar totalt 200 ton!

Läs nummer 2-2020 av tidningen Stålbyggnad

Vävrör och bärrör till markiser i ZnMg-förzinkad plåt

CERTEX lanserar kättingblock från Elephant

Uttag av kärnor ur betong utan att skada armering & kanaler

Rostfria stålprofiler till spektakulära fasader och projekt

Transportskydd för metallplåt - Dipack® topp- och bottenskyd

Vävrör och bärrör till markiser i ZnMg-förzinkad plåt

Sänd till en kollega

0.141