23948sdkhjf

Därför betalade inte kunden – ledde till byggföretagets konkurs 

Byggföretaget byggteknik begärde sig själva i konkurs, efter att deras största kund Kärnhem inte velat betala de två sista fakturorna för ett projekt. Nu ger Kärnhem sin bild av det hela. 

Cirka två veckor efter att Kärnhem meddelat Byggteknik att de inte tänkte betala, via ett sms där de skrev att det blev ”för dyrt”, uttalar sig nu företagets vd, Malin Svensson. 

Läs också: Kund vägrade betala – byggföretag sätts i konkurs 

I ett pressmeddelande ger hon företagets syn på det inträffade.  

Enligt företaget hade man ett entreprenadkontrakt med en fast kontraktssumma om 144 miljoner kronor, som senare korrigerades till 159 miljoner kronor, på grund av bland annat markförhållanden. Byggteknik och dess advokat Ulf Norin däremot menar att man kommit överens om att betala genom löpande fakturor, vilket Kärnhem även gjort, fram till det att arbetet var klart. 

"I maj 2018 godtog Kärnhem tillkommande kostnader på grund av bland annat markförhållandena, vilket innebär att Byggteknik skulle slutföra entreprenaden för 159 miljoner kronor", skriver Malin Svensson i mejlet. 

Varför Kärnhem gick med på att betala de ökande kostnaderna fram till det att de fyra fastigheterna var klara, men inte de två sista som kom efter slutbesiktning, framgår inte av pressmeddelandet. Däremot uppger Kärnhems vd att man betalat 188,7 miljoner kronor, nästan 30 miljoner mer än avtalet specificerat.  

"I slutet av december 2018 kallade Byggteknik till ett krismöte och meddelade att entreprenaden skulle bli ytterligare 30 miljoner kronor dyrare och att det förelåg en akut likviditetskris hos Byggteknik," skriver Malin Svensson. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078