23948sdkhjf

Spadtag för Stockholms nya stadsdel

Blandad stad och kollektivtrafik ger drömläge

Stockholms nya stadsdel i Bromma, med projektnamnet Hangar 5, beskrevs i närmast euforiska toner från alla håll vid första spadtaget den 14 februari.

Finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (m) konstaterade att bygget av Hangar 5 ska ge behövliga nya kontorsytor i Stockholm, men samtidigt är början på en ny stadsbebyggelse.

- Vi ska bygga stad, inte sovstäder, slog borgarrådet fast. Vi vill se en blandad bebyggelse med arbetsplatser, butiker, bostäder och skolor.

Det var ett uttalande som NCCs koncernchef Tomas Carlsson gärna instämde i.

- Vi är faktiskt speciellt bra på att bygga skolor, inflikade Tomas Carlsson, och inhöstade skratt från publiken.

Även den tredje invigningstalaren, Andreas Hatzigeorgiou, vd för Stockholms Handelskammare, betonade behovet av nya kontorsytor.

- Vi riskerar att många företag väljer att etablera sig någon annan stans om de inte hittar lokaler på bra platser i Stockholm. Men det här området kommer att bli mycket attraktivt, inte minst för att kollektivtrafiken är så bra, och på väg att bli ännu bättre.

Att just kollektivtrafiken är viktig för nya arbetsområden var alla talarna överens om. Varje minut som avståndet ökar, framför allt till spårtrafik, påverkar attraktiviteten kraftigt, menade Tomas Carlsson.

Vid Bromma kommer tvärbanan att dras om och komma ännu närmare Hangar 5-området.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094