23948sdkhjf

De vill råda bot på slöseriet i bygg- och anläggningsbranschen

"Det handlar inte nödvändigtvis om att arbeta snabbare – snarare om att frigöra tid och resurser"
Kostnaderna i branschen som uppstår till följd av kvalitetsbrister och kommunikationsmissar är höga inom bygg- och anläggningsbranschen, vilket branschens egna utredningar visar. Det vill Kubicom med sin digitala marknadsplats, råda bot på.

Kubicom har sedan starten 2013, utvecklat en digital marknadsplats för maskin- och transporttjänster tillsammans med branschens beställare och leverantörer. Avrop, kommunikation och genomförande dokumenteras och lagras för att skapa ordning och reda och därmed minimera risken för kommunikationsmissar och effektivisera flera moment.

– Det handlar inte nödvändigtvis om att arbeta snabbare – snarare om att frigöra tid och resurser genom att förenkla processer och arbeta smartare, berättar Per Lundgren, medgrundare till Kubicom, i ett pressmeddelande.

Verktyget ska vara en marknadsplats för att förmedla maskin- och transporttjänster med ett minimalt eller inget utbyte av papper, utan via sin smartphone eller ett datorverktyg för att ritningar, säkerhetsföreskrifter och andra viktiga dokument ska följa med från start till slut.

– Du kan styra ditt projekt i realtid och alla dokument följer med hela vägen till slutkund, säger Per Lundgren.

I dagsläget är ungefär 700 bilar och maskiner anslutna till den digitala plattformen på den svenska marknaden. Det är strax under 100 företag som är kunder. På den finländska marknaden, som bolaget gav sig in i somras, finns redan en handfull kunder.

Det krävs tålamod att förändra ett arbetssätt i en bransch poängterar Per Lundgren. Men digitaliseringen gör sitt intåg. Telefonerna och de digitala verktyg som vi bär omkring i fickan i vardagen har en enorm potential att förändra hela världen, säger han.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063