23948sdkhjf

Byggboom ökar intresset för Allisonutrustade anläggningsfordon

Hansa Entreprenad investerar mer i bolagets maskiner.
Erfarenheterna av hur den första Allisonutrustade lastbilen fungerar på leriga byggarbetsplatser och hur den startar i backar utan tillbakarull är så goda att Hansa Entreprenad kommer att investera i ytterligare en liknande lastbil. Det skriver man i ett pressmeddelande.

Mark- och anläggningsföretaget Hansa Entreprenad grundades 1986. Maskinparken består idag av lastbilar, grävmaskiner, hjullastare och en sopmaskin. Tack vare intensiv byggverksamhet i hela Sverige, och inte minst i stockholmsområdet, behöver företaget öka sin produktivitet.

– Jag hade hört så mycket positivt från mina kollegor om Allisons helautomatiska växellådor, så förra året när vi behövde komplettera med en ny lastbil tänkte jag att jag ville testa med en Allisonautomat, säger företagets vd Hans-Olof Holmberg i pressmeddelandet. Han fortsätter:

– Det blev en Scania P370 tipper 6x2*4 med en Allisonväxellåda ur 4000-serien. Den har gått helt felfritt sedan jag köpte den och växellådan har jag inte ens behövt tänka på. Den fungerar perfekt, växlar när den skall och verkar vara mycket driftsäker. Den är dessutom suverän på lerigt underlag som det ofta kan vara på byggarbetsplatser.

Företagets nästa lastbil blir en Scania G450 tipper/lastväxlare 6x2*4 som levereras under hösten och kommer också att få en Allison helautomatisk växellåda ur 4500-serien. Den kommer troligen också att få ett varmt välkomnande av Hansas förare som till exempel Peter Lagerborn. Han har lång erfarenhet av att köra lastbilar med olika växellådslösningar, både manuella och AMT (automatiserade manuella).

– Första gången jag träffade på en Alllisonlåda var vid en provkörning på en lastbilsmässa. Jag kunde knappt tro mina ögon när jag startade en fullastad bil med släp i en brant backe. Det var ju bara att trampa på gasen så gick den igång helt utan tillbakarull. Jag måste erkänna att jag blev väldigt imponerad, säger Lagerborn.

– När jag senare fick köra företagets första Allisonlastbil blev jag förstås både glad och tacksam. Idag trivs vi väldigt bra ihop, lådan och jag.

Allisons driftsäkra helautomatiska växellådor är byggda för tuffa förhållanden. De utnyttjar Continuous Power Technology som levererar mer kraft till drivhjulen än någon annan växellådslösning och accelererar snabbare än både manuella växellådor och AMT:er. Det betyder högre genomsnittshastighet och fler lass varje dag.

Lagerborn tycker att den Allisonutrustade lastbilen har visat sig användbar både på trånga byggarbetsplatser och i tät stadstrafik. Den accelererar snabbt efter rödljusen utan kraftförluster i växlingsögonblicken.

– När flaket är tomt accar jag lika fort som en personbil. Det är klart att det på lång sikt måste ha betydelse för hur mycket jag hinner med på en dag, avslutar Lagerborn.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063