23948sdkhjf

Ny parkeringspolitik öppnar för billigare bostadsbyggande

Det menar Malmö kommun som inom kort kan anta policyn.
Det lutar åt att Malmö kommer att anta en ny parkeringspolicy som, enligt kommunen, öppnar upp för fler och billigare bostäder i centrum. I policyn är det möjligt att bygga till p-norm 0 eller nära 0 i centrala, kollektivtrafiknära lägen, vilket innebär lägre kostnader för bostadsbyggande. Det är möjligt när fler väljer att ta sig fram med cykel eller kollektivtrafik. Det skriver Malmö i ett pressmeddelande.

Den nya policyn öppnar även upp för att arbeta med olika typer av mobilitetsåtgärder, exempelvis tillgång till cykel- och bilpool. Byggherrar som löser den här typen av mobilitetsåtgärder kompenseras genom att de behöver bygga färre parkeringsplatser. De kan därmed sänka sina byggkostnader och bygga billigare bostäder. Den tidigare policyn med tillhörande parkeringsnorm krävde ett visst antal parkeringsplatser per lägenhet vid nybyggnation, men med den nya normen ska det gå att bygga till p-norm 0 eller nära 0 i centrala lägen nära bussar och tågstationer.

Nytt i policyn är även så kallade mobilitetsköp. Fastighetsägare som inte kan lösa parkeringsbehovet vare sig på den egna fastigheten eller genom att hyra p-platser i närliggande garage och trots omfattande mobilitetsåtgärder, kan betala en summa motsvarande p-hyran till Malmö stad. Potten ska användas för att långsiktigt förbättra för gång-, cykel- och kollektivtrafik och därmed minska behovet av dyra parkeringsutrymmen.

Kommunfullmäktige ska behandla Policy och norm för mobilitet och parkering på sammanträdet den 30 augusti.

– Med den nya policyn öppnar vi upp för möjligheten att bygga billigare bostäder och få ännu bättre fart på bostadsbyggandet i Malmö. Bostaden är en rättighet, inte en lyx för några få, och med en progressiv parkeringspolitik ser vi till att även skapa förutsättningar att möta behovet av fler bostäder, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för teknik och miljö, i pressmeddelandet.

– Det här är Sveriges vassaste parkeringspolitik. Nu får vi med oss fastighetsägarna i arbetet med att bygga en hållbar stad. Vi minskar utsläppen samtidigt som vi kan använda mark som tidigare reserverats åt bilar till bostäder, skolor och mer grönska, säger Märta Stenevi (MP), kommunalråd och stadsbyggnadsnämndens ordförande.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062