23948sdkhjf

Bergtransport med båt

Från Sätra, södra Lovö och norra Lovö ska nästan häften av bergmassorna som blir över vid byggandet av Förbifart Stockholm transporteras bort sjövägen.
En tillfällig hamn har öppnat i Sätra och två till tas i bruk nu under vintern, för att kunna transportera bergmassor som sprängts ut i tunnlarna vid bygget av Förbifart Stockholm.

Det är stora mängder bergmaterial som måste transporteras bort. Av Förbifart Stockholm ska 18 av den 21 kilometer långa sträckan gå i tunnlar. Det innebär att totalt 22 miljoner ton bergmassor ska transporteras bort. 9, 5 miljoner ton kommer att gå sjövägen.

När berg sprängs bort krossas det och transporteras sedan med band ner till båtarna. Sedan transporteras det till olika mottagningshamnar i Mälaren för att kunna användas till andra byggprojekt.

För Trafikverket är det här ett relativt nytt sätt att hantera bergmassor, men enligt Bengt Niklasson, som ansvarar för hamnverksamheten och sjöfarten i projektet, motsvarar en båttransport mellan 80 till 100 lastbilstransporter.

– Den stora fördelen med att transportera bergmassor sjövägen är att det blir betydligt färre tunga transporter på Stockholms trafiknät och nära bostadsområden, säger Bengt Niklasson i pressmeddelandet.

Hela Förbifart Stockholm ska stå färdigt 2025.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079