23948sdkhjf

Så vill ME rädda infrastrukturpengar

Förbundsordföranden: "Inte ens infrastrukturministern själv, verkar veta vad kalaset kommer att kosta".
Inrätta ett analyskontor som gör oberoende analyser av budget och ekonomiska frågor kopplat till bland annat statliga infrastrukturprojekt. Det är Maskinentreprenörernas (ME) förbundsordförande Magnus Perssons förslag för att förbättra dagens kostnadskalkyler, som han menar är allt för osäkra.

– Vi läser nästan varje dag om stora infrastrukturprojekt med problem. Det senaste är den omtalade höghastighetsbanan, där ingen, inte ens infrastrukturministern själv, verkar veta vad kalaset kommer att kosta. Kalkylerna slår mellan hisnande 190 och 325 miljarder kronor, beroende på vem man frågar. Riksdag och regering behöver en samordnad tjänst som gör oberoende analyser av budget- och ekonomiska frågor för att stödja budgetprocessen, säger Magnus Persson.

Förbundsordföranden vill nu se ett analyskontor – inspirerat av amerikanska Congressional Budget Office (CBO).

– Varje år producerar ekonomer och analytiker på Trafikverket, VTI, Statskontoret, Finansdepartementet och andra instanser dussintals rapporter och hundratals kostnadsberäkningar som underlag till beslut. Den samhällsekonomiska betydelsen på lång sikt kräver att det görs objektivt, opartiskt, med yrkesmässig kompetens, utan hänsyn till politisk tillhörighet och dessutom samordnat. Ett sätt att lösa detta är att skapa ett analyskontor likt det amerikanska Congressional Budget Office, CBO, som samordnar befintlig kunskap och dessutom har en större kritisk massa av kompetens.

Det federala budgetkontoret CBO har funnits sedan 1975. CBO ska förse den amerikanska kongressen med objektiva analyser som underlag till beslut om federala projekt, motsvarande svenska statligt drivna projekt.

– Nu har något beslut om höghastighetsbanan inte fattats, men det finns en lång rad exempel på andra projekt som aldrig borde ha kommit ur startgroparna. Som skattebetalare minns vi Botniabanan och Hallandsås med fasa. Infrastruktur, oavsett om det är järnvägar, vägar eller sjukhus, måste få kosta stora pengar och det måste gå att pröva nytt. Men det är viktigt att kalkylerna blir rätt, så att vi vet vad vi ger oss in på. Ett svenskt CBO med kvalificerade ekonomer och förvaltningsexperter som räknar på budgeteffekter innan ett bygge startar, kan vara ett lysande sätt att förebygga skenande projekt, säger Magnus Persson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078