23948sdkhjf

Studie: Det är entreprenörernas största utmaningar

"När målet är att rätt material ska finnas på rätt plats, i rätt mängd, i rätt tid och av rätt kvalitet så krävs en bättre planering och samordning"
I den första doktorsavhandlingen från forskargruppen i bygglogistik vid Linköpings universitet ligger fokus på samarbete och samordning – viktiga hörnstenar i byggprocessen. I avhandlingen, som under fem år följt olika byggprojekt i Sverige, visas dålig effektivitet och långa väntetider på material som två av byggbranschens akilleshälar.

Micael Thunberg har därför tagit fram ett ramverk för en smidig materialförsörjning. Det innefattar vilka aktiviteter som behöver genomföras, vilken information som behövs när, vilka aktörer som behöver vara med och även vad man behöver kunna mäta för att avgöra om processen är effektiv. Med ramverket vill Thunberg ge utrymme för en bra planering som ständigt uppdateras och där uppdateringarna enkelt kan kommuniceras till alla inblandade.

– När målet är att rätt material ska finnas på rätt plats, i rätt mängd, i rätt tid och av rätt kvalitet så krävs en bättre planering och samordning. Det är bra om huvudentreprenören har den uppgiften, men det viktiga är att någon aktör har det ansvaret, säger Micael Thunberg.

Avhandlingen pekar på flera stora utmaningar som entreprenörer måste hantera: materialflöde, företagsintern kommunikation och projektkommunikation. Dessutom finns flera komplexa faktorer, som till exempel att organisationen är temporär, att försörjningskedjorna är olika i varje enskilt projekt och att de inblandade aktörernas IT-system sällan är kompatibla.

Just materialflödet visas som en stor orsak till en sämre effektivitet, då en stor del av byggnadsarbetarens genomsnittliga dag går åt att vänta på material. Vid ett av de projekt Micael Thunberg studerade kom bara en dryg tredjedel, 38 procent, av materialet i rätt tid, till rätt plats, i rätt mängd, i rätt skick och med rätt dokumentation.

Den företagsinterna kommunikationen måste ha tydligare kanaler, så att inköparna får del av de erfarenheter platschefen har av respektive leverantör, medan projektkommunikationen måste förbättras då de olika underentreprenörerna sällan kommunicerar med varandra på ett bra sätt.

– Det är viktigt att samarbetet startar tidigt. De val arkitekten gör påverkar materialflödet och de leverantörer man har ramavtal med påverkar konstruktionen, sägerMicael Thunberg.

Bland de studerade byggprojektet följde Micael Thunberg ett tiotal aktörer inom olika delar av byggprocessen, bland annat Peab, NCC, Marbodal och Bygg-Olle. Han är även involverad i forskningsprojektet RePlan, där målet är att få fram ett konkret planeringsverktyg och ett bra IT-stöd för bygg- och återvinningsindustrin.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094