23948sdkhjf

Peab ska tillverka asfalt – med bioolja

Så kallad Eco-asfalt ska innan årsskiftet stå för hälften av företagets produktion av asfaltsmassa.
Peab Asfalt gör en stor miljösatsning inom tillverkning av asfaltmassa och lanserar Eco-asfalt, framställd med koldioxidneutralt biobränsle. Eco-asfalten ska innan årsskiftet stå för 50 procent av Peab Asfalts produktion av asfaltmassa vilket bidrar till att minska koldioxidutsläppen med 15 000 ton, berättar företaget i ett pressmeddelande..

I fjol producerade Peab Asfalts största fabrik i Stockholm 300 000 ton asfaltmassa på ett år. Drömgränsen passerades tack vare en mycket hög bygg- och anläggningstakt i Stockholmsregionen. Under vintern har Peab Asfalt antagit en ny utmaning och i juni invigs den konverterade anläggningen. Den fossila eldningsoljan som normalt används i tillverkningsprocessen byts genomgående ut till bioolja. En ren restprodukt som blir över vid tillverkning inom livsmedelsindustrin.

– Biooljan, som används vid torkning och uppvärmning när Eco-asfalt framställs, har sitt ursprung i vegetabiliska oljor och basen är en restprodukt från livsmedelsindustrin. Genom att ta tillvara på restprodukten minskar vi både miljöavfall och miljöpåverkan avsevärt då biooljan klassas som koldioxidneutral av Energimyndigheten. Eco-asfalten håller samma goda kvalitet som vanlig asfalt men är bättre för miljön, säger Håkan Jacobsson, vd på Peab Asfalt.

Fabriken i Stockholm är den största, men inte den enda i Peabs regi som konverteras under 2016. När året går mot sitt slut står hela åtta fabriker klara för produktion av Eco-asfalt, vilket motsvarar 50 procent av Peab Asfalts hela produktion av asfaltmassa. Arbetet bidrar till att minska verksamhetens koldioxidutsläpp med 15 000 ton om året - vilket motsvarar koldioxidutsläpp från 10 000 bilar med en genomsnittlig årlig körsträcka på 1500 mil.

– Att 50 procent av vår produktion består av Eco-asfalt betyder mycket men vi är inte nöjda där. Vi har ytterligare produktionsenheter vi vill konvertera i framtiden och vi strävar även efter att ta ett helhetsgrepp kring tillverkning, transport och utläggning av asfaltmassa ur ett miljöperspektiv. På längre sikt vill vi att transporter till och från fabrikerna ska vara miljösmarta och hela maskinparken skulle kunna gå på HVO-bränsle precis som några av våra rotorbilar gör vid betongarbeten, säger Håkan Jacobsson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093