23948sdkhjf

Hantverkstjänster – det största konsumentproblemet

"Var tydlig med vad du har för förväntningar på slutresultatet".
Att anlita hantverkare fortsätter vara det vanligaste konsumentproblemet. Det visar Konsumentverkets sammanställning av konsumentklagomål för 2015.

Under de tio åren som Konsumentverket mätt klagomålen som kommer in till den kommunala konsumentvägledningen, har boendefrågor och – då närmare bestämt hantverkstjänster – legat överst på klagotoppen.

Dryga nio procent av klagomålen i fjol rör reparation och underhåll av bostad. Vanligen handlar det om att arbetet blev dyrare, tog längre tid eller inte blev utfört på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet.

De som kontaktar verkets upplysningstjänst Hallå konsument, som lanserades i mars 2015, klagar på samma saker. Det visar årets mätning.

Gustav Sandgren är vägledare på Hallå konsument och har flera råd för att man ska slippa bekymmer när man anlitar hantverkare.

– Många gånger bottnar klagomålen i dålig kommunikation. Var tydlig med vad du har för förväntningar på slutresultatet. Då har hantverkaren möjlighet att avgöra om det går att omsätta i praktiken eller lämna förslag på alternativ. God kommunikation gör att många problem kan undvikas, säger han i ett pressmeddelande.

– Avtala alltid om vilken omfattning arbetet har, hur lång tid det ska ta och vad det ska kosta. Det är även viktigt att avtala om tilläggsarbeten som kan uppstå under arbetets gång. Det skriftliga avtalet fungerar som ett kvitto på överenskommelsen och gör det lättare att visa vad som har sagts om något skulle gå på tok.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094