23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Förbifarten säkras – med stödmurar från BG Byggros

| Medlemsnyhet | Företag BG Byggros AB

Förbifart Stockholm är en trafiksatsning som knappast gått någon förbi. Men en viktig detalj som kanske många har missat är arbetet med att säkra trafikplats Häggvik och trafikplats Akalla med hjälp av stödmurar.

Totalt har nästan 7000 kvm av stödmurssystemet Vector Wall från BG Byggros levererats, en lösning som ska hjälpa till att förhöja utsmyckningen av trafikplatserna, ta upp höjdskillnader och hålla jordmassor på plats.

Arbetet med Förbifart Stockholm är inne på sitt sjunde år sedan byggstart. Men en del av arbetet som redan har gått in i slutfasen är installationen av stödmurarna på de nya trafikplatserna i Akalla och Häggvik. När stödmuren i Akalla står klar kommer den att vara cirka 600 meter lång, medan man i Häggvik har satsat på en cirka 500 meter lång stödmur som varierar i höjd.

Stödmurssystemet har tagits fram av BG Byggros och kallas Vector Wall®. Muren har en unik förmåga att integreras i landskapet, vilket har gjort det till den perfekta lösningen till att ge liv åt de framtida högtrafikerade trafikplatserna.

Sten och metallnät – mer estetiskt än vad man kan tro

Vector Wall stödmurssystem består av välkända material av bästa kvalitet. Fasaden består vanligtvis av ett stålnät, vars främsta funktion är att säkerställa en slät yta på den färdiga väggen. Muren fylls sedan med sten.

Det låter kanske inte så estetiskt tilltalande, men frågar man Jonas Määttä, konsult på BG Byggros, så erbjuder Vector Wall faktiskt flera estetiska fördelar. Han berättar:

- Till skillnad från en vanlig betongmur, får man ett mjukt synintryck som passar landskapet med Vector Wall, där stenkrosset och metalldetaljerna ger liv åt muren. Och den är väldigt anpassningsbar, vilket gör att man kan få precis den rätta lösningen för projektet.

Jonas Määttä fortsätter:

- I Akalla börjar stödmuren lågt, sedan följer den berget upp. De smälter in i de sprängda passagerna genom bergsområden och ger en levande yta åt området. Men i Häggvik har berget en annorlunda form, vilket har gjort att muren följer bergväggen på ett väldigt dramatiskt sätt. Där varierar höjden på muren betydligt, från 1,4 meter upp till hela 12 meter, och det är en estetiskt snygg detalj som jag tror att även förbipasserande bilar kommer att lägga märke till.

Fler alternativ med Vector Wall

För trafikplatserna i Akalla och Häggvik valdes systemet Vector Wall Gabion, men till skillnad från andra stödmurssystem har Vector Wall fördelen att kunna anpassas och därmed integreras i många varianter och fasadbeklädnader. Bland annat finns varianterna Vector Wall Grön och Vector Wall Trämur.

Vector Wall Trämur är en stödmur med vacker fasadbeklädnad i trä, och stödmurssystemet Vector Wall Grön är ett grönt alternativ där en svart UV-stabiliserad geotextil eller biologisk växtmatta placeras på insidan av frontnätet, istället för stenkross. Plantering kan därmed göras direkt in i väggen.

Experter på stödmurar

Vill du veta mer om Vector Wall och dess fördelar? Hos BG Byggros hittar du ett team av experter med specialkunskap som kan hjälpa dig att hitta rätt lösning för just ditt projekt.

Läs mer om Vector Wall här. 

Kontakta Byggros här.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Medlemsnyhet

Företag
BG Byggros AB

Levins väg 4
291 73 Önnestad
Sverige
BG Byggros AB

Sänd till en kollega

0.078