23948sdkhjf

Stort intresse för bygget av nya tunnelbanan

Nära 300 besökare från olika företag runt om i världen samlades på Stockholmsmässan för årets Leverantörsdag kopplat till bygget av den nya tunnelbanan i Stockholm.

Bygget av den nya tunnelbanan är inne i ett nytt skeende. I dagsläget byggs huvudtunneln till Barkabystaden, och tunnlarna till de andra linjerna, Arenastaden, Nacka/ Söderort, Högdalens nya depå och sträckan till Älvsjö, är pågående. Det nya skiftet i bygget innebär installation av bland annat hissar, rulltrappor, signalsystem och spåranläggningar.

På Leverantörsdagen presenterades de 20 kommande upphandlingarna till entreprenörer, såväl i Sverige som i utlandet.

– Det stora är att de allra flesta anläggningsentreprenaderna är upphandlade och nu är vi igång med bygg- och installationsupphandlingar. Då är det nya entreprenörer, personer och företag så det gäller att skapa nya kontakter och bygga upp nya nätverk, säger Niklas Bergman, förvaltningschef för nya tunnelbanan.

De nya linjerna till Barkabystaden, Arenastaden, Älvsjö, Nacka, Södermalm och Söderort innebär, förutom ökade kapacitet i resandet, även omkring 130 000 nya bostäder och arbetstillfällen.

Kommunerna Stockholm stad, Järfälla kommun, Nacka kommun och Solna stad, beslutade 2014 att 78 000 nya bostäder kommer att byggas i anslutningen till tunnelbanan. Även 4 000 nya bostäder ska byggas i Hagalunds industristad och i avtalet om den nya tunnelbanan från Fridhemsplan till Älvsjö ingår 48 000 bostäder.

Totalt är det nära 30 kilometer spår som ska byggas och 18 nya stationer.

– Vi försöker att vara en beställare som håller vad vi lovar och som håller vår plan. Det är så pass stora upphandlingar så vi kommer ut med dem i tid, för det är viktigt för leverantörerna. Sen vet vi att de har idag problem med priser, eftersom priser på byggmaterial och energi har gått upp, och de lämnar anbud på något som är nu men som kommer att starta om ett år och pågå i tre år. Det är rätt mycket risker i det, men vi har en modell med indexreglering för att minimera leverantörernas risker, fortsätter Niklas Bergman.

Senast det gjordes stora förändringar i tunnelbanesystemet i Stockholm var på 70-talet när den blåa linjen byggdes. 2014 gick startskottet för de nya tunnelbanesträckorna då Region Stockholm, Stockholms stad, Järfälla kommun, Nacka kommun och Solna stad tecknade avtal om utbyggnaderna. Samtidigt uppstod den nya förvaltningen: Nya Tunnelbanan.

Fakta: De nya stationerna

Blåa linjen till Barkaby: Barkarbystaden och Barkarby.

Gula linjen: Arenastaden, Södra Hagalund och Hagastaden.

Blåa linjen från Kungsträdgården till Nacka: Sofia, Hammarby kanal, Sickla, Järla, Nacka, Slakthusområdet.

Nya linjen från Fridhemsplan till Älvsjö: sju nya stationer.

– Vi är en ny förvaltning, så vi har fått tagit fram nya lösningar och stationslayouter för dagens behov och krav. Det är ett jätteroligt projekt, det är många som också tycker att det är på tiden att bygga ut tunnelbanan, säger Niklas Bergman och fortsätter:

– Det är ett annat behov av personer nu, jämfört med 70-talet. Det är betydligt mer systemkrav, kontrollsystem och säkerhetstänk. Det har ju inte funnits föreskrifter kring hur man bygger tunnelbanor, så det har fått tagits fram. Det är mycket som är nyskapande.

Den nya tunnelbanan kommer i vissa fall att kopplas på de befintliga linjerna, bland annat den gula linjen från Arenastaden till Odenplan som ska kopplas samman med den gröna linjen, samt den blåa linjen till Barkaby som blir en förlängning från Akalla.

Visionbild av Hagastaden. Foto: Region Stockholm / &Rundquist.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063