23948sdkhjf

Besvikelse efter åtgärdspaket: "Upprop kan bli nödrop"

För lite, eller snarare inget alls, så kunde man sammanfatta branschrepresentanternas tankar om det åtgärdspaket som regeringen presenterade under måndagen. Nu vill Maskinentreprenörerna samla angränsande organisationer i hopp om att sätta än mer press på politiken.

TUNGELSTA. Under måndagen presenterade finansminister Mikael Damberg (S) ett åtgärdspaket för att möta senaste tidens prishöjningar på drivmedel. Samtidigt samlades representanter från Maskinentreprenörerna, LRF, Maskinringen och Skogsentreprenörerna i Tungelsta utanför Stockholm. Där träffade de Camilla Brodin, närings- och energipolitisk talesperson för Kristdemokraterna, för att diskutera hur de höga priserna påverkar dem. 

Vi är helt bortglömda - Ankie Larsson, Miljöplanering AB

När det framkom vad som ingick i regeringens paket var det idel suckar och frustration som susade genom samlingen. Ankie Larsson från Miljöplanering AB, i vars lokaler man höll mötet, ansåg att det bara var en flört med väljarna.

– Jag tycker det blev tydligt idag. Här riktar man sig till till de som ska rösta till hösten. För det tror man per definition är gemene man. Men då har man inte förstått att gemene man också driver företag.

Uppropet blir ett nödrop - Anders Robertsson, vd Maskinentreprenörerna

Anders Robertsson, vd för Maskinentreprenörerna, menade att frågan är så viktig att den måste vara löst innan valet och att branschen för länge sedan nått smärtgränsen.

– Vi kommer se konkurser. Det finns tyvärr en eftersläpning, vi ser dem inte just nu men det kommer. Det känns nästan som uppropet blir ett nödrop efter dagens presskonferens.

Det Anders Robertsson syftade till är det upprop i förra veckan där ME hotade med att deras medlemmar skulle ställa sina maskiner om inte bränsleskatten sänktes. Ett upprop som fick stor respons. 

– En majoritet har ställt sig bakom uppropet. Vi har också sett att politiker har skrivit under. Det är bara på några dagar, vi har fått en väldigt stor uppmärksamhet vilket belyser vikten av frågan. 

Ankie Larsson säger att hon blev glad över uppropet och menar att branschen måste samlas kring frågan.

– Uppenbart måste vi utbilda och förklara, för det har inte gått fram, det såg vi klockan ett. Vi är helt bortglömda.

Hon säger att samtidigt som hon tycker att politikerna verkar ha missat deras situation är de privatkunder hon har att göra med mer förstående.

– I kontakt med mina beställare har det ibland varit till min fördel. Det svider i deras lilla personbil och då fattar de hur mycket det svider i en fyrtio tons entreprenadmaskin. De kan relatera.

Under mötet med representanterna från de olika branscherna var också en delad åsikt att ett tätare samarbete behövdes. 

– Vi ska försöka få med så många det går av de angränsande organisationerna. Det är ett bra första steg med LRF och LRF Entreprenad, men tydligen måste vi bli ännu bredare. Vi ska lämna över vår budkavle till finansministern och det måste göras omgående, säger Anders Robertsson.

En majoritet har ställt sig bakom uppropet - Anders Robertsson, ME

Han menar att det snabbaste och enklaste skulle vara att påverka drivmedelsskatten och reduktionsplikten.

– Vi måste harmonisera med EU-nivå när det gäller reduktionsplikten. Allt annat är jättekonstigt. Sedan måste man hjälpa företagen som blöder just nu och det gör man med skattesänkningar.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094