Var fjärde byggföretag digitalt inkompetent
Var fjärde byggföretag saknar kunskap om digitalisering - branschen långt ifrån digital.
Svenska byggarbetsplatser skulle kunna jobba mycket mer digitalt. Även om 2 av 3 företag uppger att de använder digitala verktyg i stor omfattning, enligt en undersökning från Ramirent, så behövs det tydliga strategier från företagsledningen för att göra en verklig förflyttning från analogt till digitalt. Var fjärde bolag tycker att det saknas sådan kunskap idag. 14 procent tycker att det saknas vilja att jobba mer digitalt.
Byggbranschen står inför stora produktivitetsutmaningar. Något som till viss del skulle kunna lösas med ökad digitalisering. Men för det krävs att kompetensen höjs – inte minst inom styrelser och ledningsgrupper.
– Utan tydliga strategier från högsta ledningen, kommer förflyttningen från analogt till digitalt ta ännu längre tid och fortsatt bromsa den potentiella tillväxt branschen står inför, säger Jimmy Dahlström, chef projekt på Den temporära fabriken på Ramirent.
Ramirent har, med hjälp av Sverige Bygger, skickat ut en enkät till personer på ledande befattningar inom byggbranschen. Två tredjedelar (64 procent) av branschen uppger att de använder digitala verktyg i stor omfattning idag. Resterande gör det endast i liten skala. Enligt undersökningen är det framför allt digitala APD-planer, ritningar, utbildningar och kundportaler som används idag. Men även e-handel, drönare, AI-chattar, automation och robotteknik efterfrågas alltmer.
– Toleransen för att byggbranschen slösar med resurser börjar bli nådd. Jag är övertygad om att vi kommer se mer av automation, robotisering och AI inom en snar framtid, säger Jimmy Dahlström.