23948sdkhjf

Depalma Workwear i konkurs: "Goda förhoppningar om att kunna sälja rörelsen"

Arbetsklädesföretaget Depalma Workwear har försatts i konkurs vid Stockholms tingsrätt.  

TEXT: PERNILLA HANSSON

Konkursansökan inkom den 29 januari och i den framgår att bolaget är på obestånd. Konkursansökan är undertecknad Christopher Upmark, Johan Otto Frestadius och Stefan Liljestrand. Att bolaget försatts i konkurs framgår också på sajten där bolaget skriver att "Depalma Workwear AB har försatts i konkurs. Webbförsäljningen är tillfälligt stängd".

Även konkursförvaltaren Jakob Callmander, Advokatfirman Fylgia, bekräftar till Habit att bolaget försatts i konkurs.

– Bolaget har startat upp sin verksamhet för några år sedan och har trots den enormt stora konkurrensen lyckats ta sig in på en marknad där konkurrenterna är väldigt mycket större och starkt etablerade, säger Jakob Callmander, konkursförvaltare, Advokatfirman Fylgia, till magasinet Habit.

Han uppger vidare att Coronapandemin sannolikt drabbat omsättningen och därmed ökat förlusterna men att omständigheterna bakom konkursen är under utredning.

– Jag har dock goda förhoppningar om att kunna sälja rörelsen och det finns som jag bedömer ett stort intresse på marknaden. Flera intressenter har hört av sig under helgen. Bolaget och varumärket har ett gott rykte i branschen, säger Jakob Callmander.

Bolaget har sex anställda och Jakob Callmander beskriver rörelsen som relativt begränsad med exempelvis lager- och logsitikverksamhet outsourcad.

I december i fjol kunde Habit berätta att medgrundaren Jonas Skommevik lämnade vd- posten och arbetade den sista dagen för bolaget den 10 december. Han sa då att beslutet att lämna grundade sig i meningsskiljaktigheter om hur bolaget skulle drivas och att en ny vd skulle rekryteras.

– Jag valde att lämna mitt uppdrag som vd på Depalma på grund av olikheter i synsätt mellan mig och bolagets styrelse avseende strategisk inriktning och beslut kring när bolaget ska göra vad. Inget lätt beslut efter att ha varit med och byggt upp varumärket och företaget i fem år men det känns som rätt beslut, sa Jonas Skommevik till Habit i december.

Jonas Skommevik har varit delaktig i att bygga upp varumärket sedan starten 2016 då första kollektionen lanserades.Till dags dato har Depalma Workwear lyckats etablera varumärket ordentligt bland annat genom samarbete med Kesko Sverige. Försäljning skedde  via egen e-handel och omkring 150 återförsäljare.

Trots det har bolaget inte lyckats bli lönsamma under åren sedan starten och 2019 landade omsättningen på 16 miljoner kronor med ett resultat på nära -4,9 miljoner kronor.

Depalma Workwear, som designar, producerar och säljer arbets- och skyddsutrustning, grundades 2016 med Jonas Skommevik och Thomas Flinn i spetsen. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08