23948sdkhjf

Hon ska boosta Veidekkes varumärke

Kristina Andreasson tillträder en ny tjänst med ansvar för Kommunikation, Varumärke och krishantering på Veidekke.

I morgon, den 15 september anlsluter hon till Veidekke ASAs koncernledning i rollen som Koncerndirektör.

Veidekke ASA har just genomfört försäljningen av koncernens fastighetsverksamhet, Veidekke Eiendom, till ett konsortie bestående av Fredensborg AS, Fredensborg Bolig AS, Norwegian Property ASA och Union Real Estate Fund III Holding AS.

Efter affären fokuserar Veidekke enbaft på entreprenörskap.

Samtidigt görs ett antal ändringar i koncernledningen. Kristina Andreasson, Marknad- och kommunikationschef i Sverige kliver upp sedan 2017, kliver upp för att driva arbetet med kommunikation, varumärke och krishantering på koncernnivå.

- Veidekkes koncernchef Jimmy Bengtsson har varit tydlig med att kultur- och varumärket står högt på agendan framåt. Målsättningen är att lyckas få med sig den unika kultur som finns i Veidekkes DNA och samtidigt bidra med förnyelse och bli tydliga med att staka ut riktningen, säger Kristina Andreasson, och fortsätter:

- En ständig utmaning är att påvisa vad varumärkesarbete och kommunikation faktiskt kan skapa för positiv affärsnytta och effekt, såväl internt som externt. Mångfald är ett annat fokusområde, där Kristina, som själv inte har en traditionell byggbakgrund, hoppas kunna bidra.

Kristina Andreasson tycker att flera av de initiativ som Veidekke tagit hittills utgör en bra grund för det fortsatta arbetet. I Sverige har Veidekke, med sin nya och värderingsstyrda ambition "Bygger med hjärta" som mål att bli den mest inkluderande aktören i branschen. Ett exempel på åtgärd är att Veidekke  fattat beslut om att alla nya projekt ska ha ”genusbyggbodar” .

- Ett annat exempel är vårt envisa arbete för en sundare byggbransch där alla får ”lika deg för lika kneg”, som startade 2016 då Veidekke var först ut med att begränsa antalet underentreprenörsled till max två.  

Utmärkelser som Sveriges 4:e bästa arbetsgivare enligt medarbetarna (Universum) och Bästa rekryteringswebb 2020 (Karriärföretagen) är också något som Kristina Andreasson lyfter fram.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.689