23948sdkhjf

Omtvistade bron fyller 20 år

Företag i regionen: Bron har inneburit enorma möjligheter.

Öresundsbron. Debatten innan den byggdes var hård. Förespråkarna framställde bron som räddningsplankan till kontinenten för ett grått, trist och bortglömt land i norr, motståndarna fruktade att bron skulle ställa till med syrebrist i Östersjön. Slagorden ekade, bråken och överklagandena var många. Och till slut byggdes den och debatten lugnade ner sig.

Även om bron inte helt uppfyllde drömmarna om Sverige som en del av en färgsprakande myllrande europeisk kontinent, har den onekligen bidragit till att öka pendlingen mellan Malmö och Köpenhamn och skapa en enda storstadsregion.
Nu fyller bron 20 år. 

När bron öppnade 2001, passerade 2 950 872 fordon över den. 2019 var motsvarande siffra 7 454 231 fordon. Sammanlagt har cirka 114 miljoner fordon färdats över Öresund med hjälp av bron.

Skanska ingick i konsortiet Sundlink Contractors, tillsammans med det tyska företaget Hochtief samt Højgaard & Schultz och Monberg & Thorsen från Danmark. De fyra företagen tillhörde världens brobyggarelit.

I dag är Öresundsregionen en av Europas mest dynamiska tillväxtregioner. Ett av de företag som håller till här är e-handelsbolaget Boozt, vars kontor har utsikt över bron. Få bolag är lika utpräglade Öresundsföretag som de. Företagsledningen är övervägande dansk, de har butiker i Köpenhamn och utvecklingsbolag i Århus. Men det kraftigt växande huvudkontoret ligger i Hyllie i Malmö och varulagret finns i Ängelholm.
– Vi är väldigt positiva till Öresundsregionen. Vi tror att regionen på sikt kan bli ett kraftcentrum för hela Nordeuropa. Det finns så mycket kompetens och så många möjligheter här, säger Hermann Haraldsson.

Han är islänning, men har bott i Danmark i många år. Innan bron byggdes hade han bara besökt Malmö en enda gång.
– I dag är allt helt annorlunda. Bron har inneburit enorma möjligheter. 

Får Hermann Haraldsson önska sig något är det ännu mer mobilitet. Han uppfattar att det fortfarande är svårare att få danskar att pendla över till svenska sidan, än tvärtom.
– Det är en mental barriär som måste överbryggas. De senaste två årens problem med först gränskontrollerna och sedan corona, har inte precis underlättat. Men det är sådant som ger sig på sikt. Det borde också vara gratis att åka över bron. Så blir det nog aldrig, men det är min åsikt.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078