23948sdkhjf

Drömkvartal för Byggmax – corona och tidig vår eldade på försäljningen

Kunderna fick inte nog av hemmafixandet.

Under andra kvartalet var den finansiella påverkan på Byggmax Group från covid-19 pandemin fortsatt positiv, skriver byggvarukedjan i sin delårsrapport.

Läs också: Byggmax: ”Ett år i rätt riktning” 

Konsumentmarknaden för byggmaterial visade exceptionell tillväxt under kvartalet, drivet av en "stanna hemma"-effekt under covid-19-pandemin. Konsumentmarknaden växte mycket snabbare än den professionella marknaden, i linje med en livlig gör-det-själv-trend i Europa denna vår, skriver Byggmax.

På kort sikt påverkas marknaden också av vädereffekter och den tidiga våren adderade tillväxt. Bolaget bedömer att den nordiska konsumentmarknaden ökade
omkring 20-30 procent under kvartalet. Tillväxten var högst i april, följt av maj, och fortfarande mycket bra i juni.

För Byggmax del hade bolaget under andra kvartalet den högsta försäljningen och vinsten i ett enskilt kvartal hittills.

"Försäljningen ökade 39 procent drivet av exceptionell marknadstillväxt och strategiska initiativ som genererade ca 10 procent tillväxt. Våra investeringar i e-handel ger resultat och Byggmax e-handel växte 62 procent. Vi gynnades också av vår position som nordisk prisledare med butiker nära kunderna och en stark närvaro online", skriver vd Mattias Ankarberg.

Läs också: Bolag tar sats – vill lösa missnöjet mot hantverkare 

För Skånska Byggvaror ökade försäljningen med 21 procent och ebitda-resultatet förbättrade med 18 miljoner kronor till 41 miljoner kronor i andra kvartalet. Initiativen inom digital försäljning och marknadsföring samt produktutveckling gav mycket god effekt och orderingången ökade kraftigt, anges i rapporten.

Byggmax förväntar sig att "hemester" bidrar till ökad efterfrågan också i det tredje kvartalet. I viss utsträckning borde detta förändrade beteende bestå också efter detta år, skriver bolaget.

För återstoden av 2020 planerar Byggmax att konvertera ytterligare 15-20 butiker till "Butik 3.0", växa sin e-handel, och öppna fyra nya Byggmax-butiker.

  • Byggmax redovisar ett resultat efter skatt på 268 miljoner kronor för det andra kvartalet 2020 (87).
  • Resultatet per aktie uppgick till 4:39 kronor (1:42).
  • Nettoomsättningen blev till 2.499 miljoner kronor (1.799).
  • Bruttomarginalen uppgick till 31,1 procent (30,7).
  • Rörelseresultatet blev 347 miljoner kronor (123), vilket gav en rörelsemarginal på 13,9 procent (6,8).
Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.079