23948sdkhjf

Håll andan i sommar

Precision är ett måste när Hisingsbrons 40 meter breda (och 750 ton tunga) lyftspann ska snirklas igenom en 44 meter bred öppning i Götaälvbron.

I mitten av juli är det dags. En tungt lastad båt ska då lägga till i Frihamnen i Göteborg. Båten kommer från spanska Sevilla och ska ha med sig Hisingsbrons fyra pyloner, fyra pylontoppar och fyra motvikter som vardera väger 187 ton.

I Frihamnen ska pylonerna lastas över på en pråm, de ska ställas upp i vertikalt läge och sedan ska delar av maskineriet i pylonerna monteras innan det är dags för vidare avfärd.

Det är stora och tunga delar som kräver en enorm precision när de ska monteras. Felmarginalerna är på millimeternivå så det är en stor utmaning, säger Susanne Wiberg, projektledare på trafikkontoret för byggnationen av Hisingsbron, i ett pressmeddelande.

Den 20 juli ska Götaälvbrons klaff öppnas i maximalt läge så att pråmen så sakteliga kan passera med sin tunga last.

Förberedelserna inför ankomsten är redan igång. Enligt Trafikkontoret är Arpeggios farbana i betong snart färdigställd, den ska alltså snart vara redo för de stora kranar som ska hjälpa till att lyfta pylonerna på plats.

Vi beräknar att det tar två dagar att montera varje pylon. Det är nu som Hisingsbron får sin karakteristiska siluett, säger Susanne Wiberg.

Samtidigt som pylonerna sätts på plats är det dags för nästa stora leverans från Sevilla: ett 150 meter långt fartyg ska komma in med Hisingsbrons 750 ton tunga lyftspann.

Även det ska lastas över till en pråm och den 90 meter långa och 27 meter breda pråmen ska sedan ta sig upp för Göta älv och blir då den största pråmen någonsin att ta sig in i älven.

Det är en efterlängtad milstolpe, lyftspannet är vår sista leverans av stål till Hisingsbron, säger Susanne Wiberg.

I slutet av augusti ska lyftspannet monteras, ett arbete som innebär att farleden runt arbetsområdet måste stängas av i sju dagar.

Lyftspannet är bredare än farleden och behöver därför transporteras utanför farleden, där Götaälvbron inte är lika skyddad.

– Det blir trångt när vi går igenom Götaälvbron med lyftspannet. Öppningen är 44 meter och lyftspannet är 40 meter brett, så passagen måste ske väldigt lugnt och kontrollerat, säger Susanne Wiberg.

Preliminära hålltider för sommarens arbeten:


  • 13 juli: Skepp med tolv stora stålkonstruktioner lägger till i Frihamnen.


  • 20 juli: Pråmen med brons fyra pyloner passerar genom Götaälvbron. Farleden är avstängd.


  • 20-28 juli: Pylonerna monteras på Hisingsbron. Farleden är avstängd i längre perioder.

  • Slutet av juli: Lyftspannet kommer på fartyg som lägger till i Frihamnen.

  • 21 augusti: Lyftspannet monteras på Hisingsbron. Farleden är avstängd i sju dagar.

Källa: Göteborgs stad

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.084