23948sdkhjf

Håll andan i sommar

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Precision är ett måste när Hisingsbrons 40 meter breda (och 750 ton tunga) lyftspann ska snirklas igenom en 44 meter bred öppning i Götaälvbron.

I mitten av juli är det dags. En tungt lastad båt ska då lägga till i Frihamnen i Göteborg. Båten kommer från spanska Sevilla och ska ha med sig Hisingsbrons fyra pyloner, fyra pylontoppar och fyra motvikter som vardera väger 187 ton.

I Frihamnen ska pylonerna lastas över på en pråm, de ska ställas upp i vertikalt läge och sedan ska delar av maskineriet i pylonerna monteras innan det är dags för vidare avfärd.

Det är stora och tunga delar som kräver en enorm precision när de ska monteras. Felmarginalerna är på millimeternivå så det är en stor utmaning, säger Susanne Wiberg, projektledare på trafikkontoret för byggnationen av Hisingsbron, i ett pressmeddelande.

Den 20 juli ska Götaälvbrons klaff öppnas i maximalt läge så att pråmen så sakteliga kan passera med sin tunga last.

Förberedelserna inför ankomsten är redan igång. Enligt Trafikkontoret är Arpeggios farbana i betong snart färdigställd, den ska alltså snart vara redo för de stora kranar som ska hjälpa till att lyfta pylonerna på plats.

Vi beräknar att det tar två dagar att montera varje pylon. Det är nu som Hisingsbron får sin karakteristiska siluett, säger Susanne Wiberg.

Samtidigt som pylonerna sätts på plats är det dags för nästa stora leverans från Sevilla: ett 150 meter långt fartyg ska komma in med Hisingsbrons 750 ton tunga lyftspann.

Även det ska lastas över till en pråm och den 90 meter långa och 27 meter breda pråmen ska sedan ta sig upp för Göta älv och blir då den största pråmen någonsin att ta sig in i älven.

Det är en efterlängtad milstolpe, lyftspannet är vår sista leverans av stål till Hisingsbron, säger Susanne Wiberg.

I slutet av augusti ska lyftspannet monteras, ett arbete som innebär att farleden runt arbetsområdet måste stängas av i sju dagar.

Lyftspannet är bredare än farleden och behöver därför transporteras utanför farleden, där Götaälvbron inte är lika skyddad.

– Det blir trångt när vi går igenom Götaälvbron med lyftspannet. Öppningen är 44 meter och lyftspannet är 40 meter brett, så passagen måste ske väldigt lugnt och kontrollerat, säger Susanne Wiberg.

Preliminära hålltider för sommarens arbeten:


  • 13 juli: Skepp med tolv stora stålkonstruktioner lägger till i Frihamnen.


  • 20 juli: Pråmen med brons fyra pyloner passerar genom Götaälvbron. Farleden är avstängd.


  • 20-28 juli: Pylonerna monteras på Hisingsbron. Farleden är avstängd i längre perioder.

  • Slutet av juli: Lyftspannet kommer på fartyg som lägger till i Frihamnen.

  • 21 augusti: Lyftspannet monteras på Hisingsbron. Farleden är avstängd i sju dagar.

Källa: Göteborgs stad

Håll dig uppdaterad med Building Supply SE

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Peab kämpar mot stölder

Grönt ljus för stadsgata

Hyresrätter på Hisingen

Veckans konkurser - vecka 28

Halvgjort vägbygge ska ge större Djurgårdsstad

Väg och garage i grotta i östra Stockholm

Danskt genombrott för hållbart byggande

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Vindkraftpark ger kraft i väst

KTH och Stockholms universitet byggs ihop

Hybrid City ska ge hållbart byggande

Alltmer limträ i byggandet

NCC bygger storsjukhus med Ahsell

Bålsta bygger bostäder

Veidekke bygger i Borås

Utvecklar område i Tosseryd

Moelven lägger ner

Skanska tecknar största hyresavtalet någonsin

Stämmer polskt byggbolag på 5 miljoner

Byggnads till attack mot fuskarna

Stämma i Oscar Properties

Ansvarsfrihet för styrelsen

Slutsålt i Barkarby

SLPs fastighet blir bussgarage

Oscar Properties-bolag begärs i konkurs

Derome köper Svensk bygglogistik

Obos bygger i Oxelösund

Leif Östling ska styra fastighetsbolag

Per Bolund till Stora Trähus

Bostadsministern medverkar vid kunskapsdagen i november

Veckan konkurser - vecka 27

Byggstart av modern trädgårdsstad

Contractor värvar

Taberg växer i Tahe

Magnolia får ny vd

Trelleborgs hamn bygger solcellspark

Håll andan i sommar

Skanska renoverar sjukhus i New York

BC Hedlund köper skivgrossisten

Obos bygger trähus i Tullinge

Byggmästaren köper in sig i lokaltidningskoncern i Stockholm

Hon blir ny vd på ByggVesta

Se alla Företagens egna nyheter

Armeringskonstruktion förenklar bygget av City Gate

Condair AB stängs veckan 29 och 30

Safe Control öppettider under sommaren

Vävrör och bärrör till markiser i ZnMg-förzinkad plåt

Safe Control utökar sin ackreditering med två metoder

Har ditt vattenverk problem med kondens och mögel?

Rostfria stålprofiler till spektakulära fasader och projekt

Ökat kapacitetsbehov för stansade detaljer hos Swegon

Vävrör och bärrör till markiser i ZnMg-förzinkad plåt

Lokalisera och inspektera spännstål och kabelkanalens status

Rostfria stålprofiler till spektakulära fasader och projekt

Vävrör och bärrör till markiser i ZnMg-förzinkad plåt

Rostfria stålprofiler till spektakulära fasader och projekt

Vävrör och bärrör till markiser i ZnMg-förzinkad plåt

Gå till sommaren med korrekt avfuktning

Rostfria stålprofiler till spektakulära fasader och projekt

Häng med på studiebesök till Life City den 3 september!

Ny publikation: Beräkningssamling stålbyggnad

Nytt sjukhusprojekt till ByggDialog

Åtta broar totalt 200 ton!

Läs nummer 2-2020 av tidningen Stålbyggnad

Vävrör och bärrör till markiser i ZnMg-förzinkad plåt

CERTEX lanserar kättingblock från Elephant

Uttag av kärnor ur betong utan att skada armering & kanaler

Rostfria stålprofiler till spektakulära fasader och projekt

Sänd till en kollega

0.125