23948sdkhjf

Så blir storstäderna fossilfria mitt i bygget 

Sveriges storstäder, Malmö, Göteborg och Stockholm, står för nästan hälften av byggbranschens nettoomsättning. Samtidigt måste man nå målsättningen ”Fossilfritt Sverige”, en nationell färdplan som ska nås senas 2045. 

Regionerna saknar verktyg för att bidra till målet att bli fossilfria, menar bland annat Stockholms tidigare stadsbyggnadsdirektör Ingela Lindh, som medverkade i Svensk Byggtjänst podcast Snåret tillsammans med Malmös förre stadsbyggnadsdirektör Christer Larsson och Henrik Kant, stadsbyggnadsdirektör i Göteborg.

– De sitter inte på pengarna, det gör kommunerna. Det är kommunerna som vet vad invånarna vill ha, de har planprocessen, äger ofta marken och kanske även hamnen. Oftast har regionerna bara inflytande över kollektivtrafiken som de inte ens har råd att finansiera utan kommunernas stöd, säger hon. 

För att klara den planerade tillväxt som storstäderna står inför, Göteborg planeras till exempel växa med en tredjedel till 2035, jobbar man hårt med förtätning av städerna, vilket också har fördelar i en hållbarhetssynpunkt. 

I Malmö har man genom en lokal färdplan, kallad LFM 30, valt att fokusera på att utnyttja stadens kompakta uppbyggnad. 

– Alla som deltar i LFM30 ska hantera klimatfrågan. Den kommer värderas när vi upphandlar entreprenader eller fördelar mark, när vi slussar in det i vårt styrsystem blir det skarpt läge för branschen. Om inte vi i kommunerna och branschen tar ett eget ansvar måste regeringen gå in och reglera. Då är det bättre att vi själva ser till att få större inflytande över processen. Den som inte är med på tåget kommer inte kunna vara med på marknaden framöver, säger Malmös före detta stadsbyggnadsdirektör Christer Larsson. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095