23948sdkhjf

XL-Byggs kampanj nådde målen

XL-Byggs kampanj XL-Hjälpen är ett initiativ för att ge föreningar runt om i Sverige möjlighet att genomföra små och stora byggprojekt som de annars inte skulle ha råd med. Insatsen blev en sån succé att kedjan kunde dra tillbaka planerade reklamköp i förtid.

XL-Hjälpen lanserades som ett sätt för byggvarukedjan att fira sitt 10-årsjubileum med att ge tillbaka till samhället. XL-Byggs ägs av sina lokala handlare och kopplingen till det lokala närings- och föreningslivet är starkt.

Läs också: XL-bygg har öppnat i Mölndal

Tillsammans med reklambyrån Falck & Co föddes idén om att skapa en tävling där XL-Bygg utnyttjar sin närvaro och position för att stötta föreningar att genomföra byggprojekt.

Projektet sjösattes med en bred kampanj TV, radio, Youtube, display i nyhetsmedier och sponsrade inlägg i sociala medier som syftade till att dels skapa kännedom och dels uppmuntra föreningar att nominera bidrag.

– Resultatet var så översvallande att vi ströp kampanjen efter halva kampanjperioden. Vi hade redan nått och överträffat förväntningarna så då såg vi att vi lika gärna kunde omdisponera pengarna till andra insatser, säger Åsa Karlsson, t.f. marknadschef på XL-Bygg.

Totalt fick XL-Hjälpen in 2 000 nomineringar från ett tvärsnitt av hela det svenska föreningslivet.

Läs också: XL-Bygg och Bolist går ihop - blir störst

– Det har varit allt från brukshundsklubbar och scoutkårer till hockeyföreningar och kampsportsklubbar, säger Åsa Karlsson.

Efter nomineringsperioden utsåg en jury nio vinnande bidrag. De vinnande föreningarna är Vaggeryd SOK Skid-och orienteringsklubb, Hrimfaxi Islandshästklubb, Finnskoga IF Skidskytte, Stora Stenen, Emiliaskolans elevkår, Hangvar SK Fotbollsklubb, Eds ryttarsällskap, Kalmarbydgens fältritt och Malmö Roller Derby.

Under hösten har XL-Byggs lokala handlare tagit över projekten och genomfört dem i samarbete med sina proffskunder.

– Det här visar att varumärkesbyggande och samhällsnytta kan gå hand i hand. Förutom den köpta räckvidden så gav den lokala förankring ytterligare exponering i lokala och regionala medier. Nu ser vi fram emot att göra detta till en återkommande aktivitet, säger Åsa Karlsson.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Redaktionen rekommenderar

Sänd till en kollega

0.125