23948sdkhjf

Beijer försvarar och förklarar – kunderna är inte idioter 

Boken ”Bygga åt idioter” som publicerades av Beijer Byggmaterial tidigare i höst har fått både beröm och kritik. Det uppger byggmaterialsbolaget själva i ett pressmeddelande, där de förklarar bokens namn. 

Läs också: Beijer och Peab tecknar avtal

Boken bygger på ett antal intervjuer med hantverkare, där deras berättelser har lagt grunden för en lista med olika typer av kunder.  

Bland kritiken har Beijer Byggmaterial, enligt pressmeddelandet, fått frågan om de verkligen anser att alla hantverkares kunder är idioter. Men så är inte fallet, menar Beijer. 

”Titeln är snarare en lek med Thomas Erikssons bok ”Omgiven av idioter” som syftar på att vi alla är olika, snarare än faktiska idioter. Titeln är också ett sätt för oss att väcka nyfikenhet, vilket den verkligen lyckats med – nu finns det verkligen en debatt att tala om! Den första upplagan av boken trycktes i 10 000 exemplar, och är helt slut. En andra upplaga är på väg ut,” skriver Elisabet Heinrich, marknadschef, i pressmeddelandet. 

Hon anser även att man uppnått målet med boken, genom att man startat en debatt och öppnat upp fler perspektiv. 

””Bygga åt idioter” har redan uppnått mycket och lett till väntade såväl som oväntade reaktioner. Det som värmt allra mest är att många hantverkare hört av sig till oss och beskrivit vår kampanj som en på pricken exakt berättelse om deras yrkesliv. Därtill har många privatpersoner berättat för oss om hur de rodnat när de läst om kundtyperna, och känt igen drag hos sig själva som de inte noterat innan. ”Bygga åt idioter” har på så vis skapat nya tankar hos många människor, och vi är glada över att ha bidragit med detta,” skriver Elisabet Heinrich. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Redaktionen rekommenderar

Sänd till en kollega

0.157