23948sdkhjf

Jobbet med Älvsborgsbron inget för höjdrädda

Den 50 år gamla bron kräver särskild omsorg.
Älvsborgsbron är en cirka 900 meter lång hängbro som sträcker sig från Rödastensmotet till Ivarsbergsmotet på Hisingen. Den invigdes den 8 november 1966 och med över 50 år i bruk krävs det kontinuerliga underhållsåtgärder för att hålla bron öppen och säker.

Senast 2016 och 2017 genomförde Trafikverket renovering av balkar och räcken som bytts ut längs med cykel- och gångbanorna i båda riktningar. Sedan slutet av maj pågår arbetet med byte till den nya typen av ytterräcken på Älvsborgsbron mellan bropelarna/pylonerna. Entreprenaden sträcker sig över 21 veckor, de första 10 veckorna på västra sidan. Därefter skiftas arbetet till östra gång- och cykelbanan med avstängning fram till vecka 42.

– Vi ska på uppdrag av Trafikverket montera ett permanent ytterräcke mellan bropelarna/pylonerna på brons båda sidor och för att kunna göra det behövs en över 400 m lång hängställning längs med och under bron, berättar Kim Högberg, platschef för DAB Group, i ett pressmeddelande.

– Det är en speciell miljö att vistas i med tanke på höjden och även vinden kan bli ganska hård här uppe på bron men det har gått över förväntan bra, berättar Robert Åkesson, platschef, No Problems Scaffolding Göteborg.

Att montera ställningen var inte det enklaste.

– Vi har aldrig tidigare byggt en konstruktion av den här kalibern, berättar Johan Hedberg, projektledare på No Problems Scaffolding Göteborg. Han fortsätter:

– Vi satt ner tillsammans med Layher som är tillverkaren av det ställningsmaterial i stål som vi använt för den här ställningsbyggnationen. De har hjälpt oss att komma fram till bästa, säkraste och effektivaste sättet att genomföra projektet. Man får inte vara höjdrädd! Ställningen sitter fäst enligt konstens alla regler med många kopplingar runt brobalkarna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079