23948sdkhjf

De lanserar kampanj mot homo-, bi- och transfobi

Under parollen "Byggbranschen är för bögar" vill man motverka fördomar och diskriminering.
I ett pressmeddelande skriver Byggcheferna och RFSL att man tar ett gemensamt grepp och lanserar en kampanj mot homo-, bi- och transfobi.

Anledningen till kampanjen är att byggbranschen idag ger jobb åt 300 000 människor. Bland dem finns bara ett fåtal öppna hbtq-personer.

Med rubriken ”Byggbranschen är för bögar” vänder sig organisationerna till byggföretag i hela Sverige. Genom en helsidesannons i rikspress, en debattartikel i branschpress och insatser i sociala medier hoppas Byggcheferna att budskapet ska höras i hela byggsektorn.

– Vi vill få företag att fundera på vad det egentligen beror på. Varför söker sig inte fler hbtq-personer till branschen? Hur är det att komma ut som homosexuell på ett bygge? Företag som nyss har börjat jobba med jämställdhet kanske tänker att hbtq-frågor får komma i nästa steg, men vi anser att allt hänger ihop. Bristen på mångfald bottnar i snäva mansnormer, säger Byggchefernas ordförande Kajsa Hessel, i pressmeddelandet.

En undersökning av Byggcheferna har visat att nästan varannan chef upplever fördomar mot homosexualitet i branschen. Lika många tror att företag tappar kompetens på grund av en machokultur.

Kampanjen lyfter fram RFSL:s hbtq-certifiering som ett första steg för arbetsplatser som vill bli mer inkluderande. Hittills har endast ett byggföretag i Sverige valt att bli certifierade.

– RFSL:s vision är ett samhälle där hbtq-personer har samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter som alla andra. Det ska naturligtvis gälla även i byggbranschen. Där ligger det yttersta ansvaret på oss som är chefer. Vi måste göra klart för båda varandra och omvärlden att våra arbetsplatser är för alla, säger Kajsa Hessel.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.084