23948sdkhjf

Första delen av Marieholmstunneln nedsänkt

| Av Joel Eriksson | Tipsa redaktionen

Det första segmentet har nu bogserats på plats och sänkts ned till botten med hjälp av ballasttankar.



Bygget av Marieholmstunneln i Göteborg är ett på många sätt speciellt projekt. Den är en del av två Göta älv-överfarter som byggs vid Marieholm, där den andra är en järnvägsbro.

På botten av Göta älv, där tunneln byggs är lerdjupet på runt 100 meter, vilket gör det svårt att förankra en tunnel. Lösningen blev därför en sänktunnel, vilket förenklat innebär att tre element sänks ned i älven och hålls på plats av sin egen tyngd.

Varje element gjuts i en torrdocka som finns på den södra stranden. När det första elementet blev färdigt i våras fylldes torrdockan och elementet bogserades ut till ett flytläge där den legat fram till nu. I samband med det påbörjades bygget av nästa element.

Läs också: Efter broraset – byggstopp till nästa år

Varje element är drygt 100 meter långt, 32 meter brett och 10 meter högt och med en vikt på 25 000 ton.

Första elementet sänkt
Den här veckan var det dags att sänka ner det första elementet till sin plats på den norra stranden. Den placeras i en muddrad ränna. Mellan elementet och botten fylls det upp med sand för att det ska bli stabilt. På sidorna fylls det upp med olika massor och ovanpå läggs ett lager med sten. Elementet kopplas sedan ihop med den gjutna tunneldelen som är klar på den norra stranden.

– Sänkningen av tunnelelementet är en milstolpe i bygget av Marieholmstunneln. Själva sänkningen är inte bara ett spektakulärt och komplicerat moment, utan också något unikt eftersom det bara färdigställs ett liknande sänktunnelprojekt om året i hela världen, säger Stein Kleiven, projektchef för Marieholmsförbindelsen i ett pressmeddelande.

Internationella byggare
På grund av projektets komplicerade natur, har experter har plockats in från andra delar av världen. Tyska Züblin och nederländska Boskalis sköter entreprenaden. Hela entreprenaden för tunneln är värd ungefär 1,5 miljarder kronor.

Läs också: Byggstopp under fredagen

När elementen tillverkas i torrdockan tätas de på kortsidorna och tillfälliga ballastankar installeras. På så vis går det att anpassa hastigheten i sänkningsmomentet, så den blir kontrollerad.

Första sänkningen har genomförts och har gått som planerat. Nu kan muddring och planering för nästa del börja. Det andra elementet ska sjösättas och sänkas i slutet av januari nästa år.

– Vi är mycket nöjda med att processen gick som planerat och att vi hade vädret på vår sida, säger Stein Kleiven om den första sänkningen.

Tunneln i sin helhet kommer att vara klar 2020. Då ska en stor del av den överbelastade Tingstadstunnelns trafik istället gå genom Marieholmstunneln. Då planeras också reparationer av Tingstadstunneln, som i dag utstår ett stort tryck från trafiken som ska passera älven.
Håll dig uppdaterad med Building Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Konsult blir direktör

Nya påbyggnadsplaner

Stockholm växer på höjden

Entreprenör får ny chef

Midroc vinner i Ängelholm

Projekt med Wingårdhs

CNN hyllar Norra Tornen

Anses banbrytande

Med byggterapi som morot

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger per dag (förmiddag fokus BYGG, eftermiddag fokus ANLÄGGNING).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Långsamt uppåt för HoHo

Höghus i betong och trä

Förslag för depå i Västra Frölunda

NCC i finskt sjukhusprojekt

Huvudkontor till Marievik

Mer vindkraft för Veidekke

Bygger i Värmland

Årets utgåva är här

Nyheter i Arbetarskyddsregler för byggsektorn är bland annat hygieniska gränsvärden.

HSB bygger högt i Hagastaden

Firar hundra med höghus

Hökerum Bygg tar över i Tranås

Citygate stänger göteborgsgata

Förberedande arbeten för storprojekt

Boverket beviljar Boklok stöd för produktplattform

Peab ger grundskola i Helsingfors ansiktslyft

Peab har fått uppdraget att renovera Aleksis Kivi grundskola på Borgågatan i Helsingfors.

Andelen kvinnliga chefer på Riksbyggen ökar stort

Andelen kvinnor som är chefer har på Riksbyggen, sedan 2008 ökat från 24 procent till 41 procent för 2018.

Träprojekt i Halden

White ritar sjukhus i London

Ögonsjukhus som samlar resurser.

Liljewall ritar SKF:s nya huvudkontor

GotlandsHem vill bygga mer på landet

NCC bygger spårvagnsdepå

Boverket tror på visselblåsning för byggfel

- Det är en väg att gå för att minska kostnaden på 50 miljarder kronor varje år för byggfel, uppger Mats Sjökvist vid Boverket till Building Supply.

Veckans konkurser - vecka 3

Nytt äldreboende i Göteborg

Snickare omkom efter fallolycka

Han blir specialistchef hos Erlandsson Bygg

1

Ny lag skärper ansvaret

Från byggbranschen till möbelkedja

Byggbranschen väntas anställa

Veckans konkurser - vecka 2

Trähusföretag i finansiella problem

Bygghandeln ökar

God arkitektur ett krav för hållbart träbyggande

Efter vårens succé - BoKlok tillbaka i Gävle

Se alla Företagens egna nyheter

Carsten Ederer ny VD på ebm-papst AB

Ny 1090-litteratur från SBI

ebm-papst har öppnat ett Center of Excellence i Melbourne

EC-lågenergifläktar på ExpoVent i Karlstad, Borlänge och Gävle

Vad är evaporativ kylning?

Kurs i Materiallära 20/3

72-timmarstävling om entré till Arkitekturgalan i Konserthuset

ROCKWOOL ökar brandsäkerheten när Länssjukhuset Ryhov byggs ut

Ny axialfläkt utvecklat för tuffa applikationsförhållanden i kyltorn

Asbestutbildning halvdag 31 januari

En verkstad att ta med sig

”Dessa maskiner är otroliga”

Smarta medhjälpare ute på fältet

Ny försäljningsingenjör på ebm-papst OEM-avdelning

Dåligt inomhusklimat hänger ofta ihop med torr luft

Delad kunskap

RMIG tar steget ut på Instagram: Fokus på City Emotion och kreativ arkitektur

Asbestutbildning halvdag 31 januari

Spanska arkitektstudenter vinner Troldtekt Award

Asbest, en lömsk och farlig fiber

Se reportaget från Sveriges modernaste tågdepå

Vad är luftfuktning?

USON Ultimato ® matavfallssystem

En musikalisk hyllning på perforerad plåt

Rostfria pendeldörrar

Sänd till en kollega

0.126