23948sdkhjf

Höghastighetsjärnväg skapar oro i Mälardalen

Den föreslagna höghastighetsjärnvägen får nu massiv kritik från Mälardalsrådet med 57 kommuner och fem landsting bland medlemmarna. Framför allt finns oro för att den gigantiska satsningen tränger undan mer angelägna infrastruktursatsningar.

Enligt nuvarande, något osäkra, beräkningar kommer den järnväg som ska förbinda Stockholm med Göteborg och Malmö att kosta i storleksordningen 230 miljarder kronor. Eftersom även finansieringen är något oklar har det framförts en hel del kritik mot projektet och nu sällar sig en region som omfattar cirka 40 procent av Sveriges befolkning till kritikerna.

– Satsa på att komplettera den infrastruktur som finns och bygg bort befintliga brister i stället. Satsa på pendlarna, inte höghastighetsjärnväg, säger exempelvis Anders Åhrlin (M), oppositionsråd i Örebro kommun.

Budskapet är att satsningarna i första hand måste göras i den befintliga infrastrukturen för att öka kapaciteten där nyttan är som störst fram till 2030. Bland annat betonas det gigantiska underhållsbehov som skapar stora störningar i tågtrafiken och belastar samhället med onödiga kostnader.

Enligt Mälardalsrådet uppgår de årliga kostnaderna för förseningar och trängsel till mer än sex miljarder kronor enbart i Stockholms län. Slutsatsen är att det eftersläpande underhållet måste åtgärdas och utlovade satsningar för att möjliggöra pendling måste färdigställas innan nya storskaliga och kostsamma projekt påbörjas.

Behovet blir än större eftersom Stockholm-Mälarregionen är inne i en period av mycket stark tillväxt. Redan i dag bor ungefär 40 procent av Sveriges befolkning i området och bedömningen är att befolkningen inom de närmaste decennierna kommer att öka med cirka 1,4 miljoner invånare och att antalet arbetstillfällen ökar med 700 000 fram till 2050.

Det innebär att de 750 000 arbetsresor som för närvarande sker dagligen över kommungränserna kommer att öka kraftigt.

För att möta tillväxten investerar regionen bland annat cirka 3,5 miljarder kronor i 33 nya regionaltåg som dock kommer att behöva fungerande spår för att klara sin del i en fungerande tågtrafik som kan knyta samman regionens arbets-, studie- och bostadsmarknader.

– Satsningar på både räls och vägar i Stockholm-Mälarregionen gynnar hela Sveriges tillväxt. Redan beslutade projekt måste fullföljas och nya investeringar göras där nyttan är som störst, säger Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd i Stockholms län.

Rådet lyfter fram fyra projekt med speciell betydelse för regionen:

  • Fyra spår på hela sträckan Stockholm-Uppsala.

  • Ökad kapacitet på Mälarbanan och Svealandsbanan.

  • XÖkad kapacitet på Hallsbergs rangerbangård för att öka godstransporterna på järnväg.

  • Kapacitetsförbättring på E4:an och E18:an för ökad trafiksäkerhet och framkomlighet.

– För att nå en hållbar tillväxt måste vi skapa bättre förutsättningar för pendlarna och godset i Stockholm-Mälarregionen. Vi har prioriterat gemensamt och lyfter bland annat fram Hallsbergs rangerbangård, säger Mats Gunnarsson (MP), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, Region Örebro län.

Det talas en hel del om att höghastighetståget för med sig stora satsningar på bland annat nödvändiga bostäder där den drar fram.

– Det finns ingen tilltänkt järnvägssträcka i Sverige som skulle kunna skapa lika många bostäder per kilometer som fyrspår mellan Stockholm och Uppsala, säger Marlene Burwick (S), kommunstyrelsens ordförande i Uppsala kommun.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109