Höghastighetsjärnväg skapar oro i Mälardalen

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

Den föreslagna höghastighetsjärnvägen får nu massiv kritik från Mälardalsrådet med 57 kommuner och fem landsting bland medlemmarna. Framför allt finns oro för att den gigantiska satsningen tränger undan mer angelägna infrastruktursatsningar.

Enligt nuvarande, något osäkra, beräkningar kommer den järnväg som ska förbinda Stockholm med Göteborg och Malmö att kosta i storleksordningen 230 miljarder kronor. Eftersom även finansieringen är något oklar har det framförts en hel del kritik mot projektet och nu sällar sig en region som omfattar cirka 40 procent av Sveriges befolkning till kritikerna.

– Satsa på att komplettera den infrastruktur som finns och bygg bort befintliga brister i stället. Satsa på pendlarna, inte höghastighetsjärnväg, säger exempelvis Anders Åhrlin (M), oppositionsråd i Örebro kommun.

Budskapet är att satsningarna i första hand måste göras i den befintliga infrastrukturen för att öka kapaciteten där nyttan är som störst fram till 2030. Bland annat betonas det gigantiska underhållsbehov som skapar stora störningar i tågtrafiken och belastar samhället med onödiga kostnader.

Enligt Mälardalsrådet uppgår de årliga kostnaderna för förseningar och trängsel till mer än sex miljarder kronor enbart i Stockholms län. Slutsatsen är att det eftersläpande underhållet måste åtgärdas och utlovade satsningar för att möjliggöra pendling måste färdigställas innan nya storskaliga och kostsamma projekt påbörjas.

Behovet blir än större eftersom Stockholm-Mälarregionen är inne i en period av mycket stark tillväxt. Redan i dag bor ungefär 40 procent av Sveriges befolkning i området och bedömningen är att befolkningen inom de närmaste decennierna kommer att öka med cirka 1,4 miljoner invånare och att antalet arbetstillfällen ökar med 700 000 fram till 2050.

Det innebär att de 750 000 arbetsresor som för närvarande sker dagligen över kommungränserna kommer att öka kraftigt.

För att möta tillväxten investerar regionen bland annat cirka 3,5 miljarder kronor i 33 nya regionaltåg som dock kommer att behöva fungerande spår för att klara sin del i en fungerande tågtrafik som kan knyta samman regionens arbets-, studie- och bostadsmarknader.

– Satsningar på både räls och vägar i Stockholm-Mälarregionen gynnar hela Sveriges tillväxt. Redan beslutade projekt måste fullföljas och nya investeringar göras där nyttan är som störst, säger Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd i Stockholms län.

Rådet lyfter fram fyra projekt med speciell betydelse för regionen:

  • Fyra spår på hela sträckan Stockholm-Uppsala.

  • Ökad kapacitet på Mälarbanan och Svealandsbanan.

  • XÖkad kapacitet på Hallsbergs rangerbangård för att öka godstransporterna på järnväg.

  • Kapacitetsförbättring på E4:an och E18:an för ökad trafiksäkerhet och framkomlighet.

– För att nå en hållbar tillväxt måste vi skapa bättre förutsättningar för pendlarna och godset i Stockholm-Mälarregionen. Vi har prioriterat gemensamt och lyfter bland annat fram Hallsbergs rangerbangård, säger Mats Gunnarsson (MP), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, Region Örebro län.

Det talas en hel del om att höghastighetståget för med sig stora satsningar på bland annat nödvändiga bostäder där den drar fram.

– Det finns ingen tilltänkt järnvägssträcka i Sverige som skulle kunna skapa lika många bostäder per kilometer som fyrspår mellan Stockholm och Uppsala, säger Marlene Burwick (S), kommunstyrelsens ordförande i Uppsala kommun.



Håll dig uppdaterad med Building Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Brittisk order för Alimak

Bygghissar för 41 miljoner kronor levereras till byggnationen av ett av Europas högsta bostadshus.

Stordalen bygger nytt hotell i Sundsvall – beräknas kosta 400 miljoner

Einar Mattsson byggnads knoppar av bolag

Affärsområde blir eget företag.

1200-talsträhus renoveras

Skanska uttalar sig om NKS-kostnader

Efter Svenska Dagbladets granskande artiklar menar Skanska att flera uppgifter är direkt felaktiga.

Italienskt samarbete för Hydroscand

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Söker ny ägare efter konkursen

Tillverkaren begärdes i konkurs den 11 september.

Senare och dyrare arenauppdrag i Uppsala

Fotbollsarenan nya Studenternas får senare byggstart och beräknas kosta 100 miljoner mer än väntat. Enligt kommunen beror det på en "överhettad byggmarknad".

Ny affärsområdeschef på Hjältevadshus

Sabo upphandlar för småhusbyggande

Renoverinssatsning av Svenska kyrkan

Arkitekten växer i Malmö

Samhällsbyggnadshuset färdigställt

I fredags invigdes Chalmers nya byggnad för Arkitektur och Bygg och miljö.

Veckans konkurser – vecka 37

Senaste konkurserna inom bygg och anläggning.

Dörrtillverkaren i konkurs

Ingen fick sin lön i augusti och nu förlorar alla medarbetare jobben.

Arkitektföretaget får ny ordförande

Snells Entreprenad inviger egen betongfabrik

Bolaget drabbades hårt av Northlands konkurs. "Vi var en av de stora förlorarna." Nu satsar man på att tillverka egen betong.

Efter broraset – byggstopp till nästa år

Serneke kniper kontrakt i Malmö

Ökat byggande – personalbrist i fastighetsbranschen

Strängbetong öppnar för varsel

Efter förlorade marknadsandelar och svag lönsamhet ska Consolis group-ägda bolaget göra om organisationen – något som kan leda till personalminskningar.

Sju företag bygger på Läkeroltomten i Gävle

Norrmän får stororder i Uppsala

Nordkust bygg AB köper bolag

Tillfälligt uppkopplade byggen

Hilti skapar vibrationsutbildning

Ahlsell-butik öppnar i Borås

Linköping får ny stadsdel

Fler anställda inom byggindustrin

Negativ trend kan vara bruten

Höghastighetsjärnväg skapar oro i Mälardalen

Fastighet nära skjutfält stoppas

Ny vd för Skånska byggvaror

Allingsåsföretagets jättekontrakt

PK Road får broprojekt av Trafikverket

Hisstillverkaren rekryterar ny marknadschef

Se alla Företagens egna nyheter

Emballage för plan och korrugerad plåt från Wellplast AB

Linotoldagen i Göteborg närmar sig

Emballage för rör, stänger och profiler från Wellplast AB

Den här veckans erbjudande på exklusiva LED-modeller från Normasym

Ceetec och Ejderstedts börjar ett samarbete

Lyckat studentprojekt ledde till omfattande modernisering med RadiPac vid Köpenhamns Universitet

The Entrepreneur Behind the Scenes: Affärsresa till London

Ceetec och Ejderstedts börjar ett samarbete

Ny belysningslösning: Radisson Blu Scandinavia Hotel uppnår stora besparingar

Besök Wellplast AB på Empack i Kista 4-5 oktober 2017 monter i:03

LED Guide: Väggbelysning

Upplev produktinnovation på Entreprenad Live

Linotoldagen i Malmö 12/10

LED-nyhet från Normanym: NS17 - Lång LED-spot med unikt linssystem

ebm-papst kammarfläkt RadiPac kommer i fyra nya storlekar upp till 1000 mm

The Entrepreneur Behind the Scenes: Varför är det viktigt att använda video i marknadsföring?

Ny butiks- och lagerlokal för Ahlsell i Tornby

Höstens utbildningar och två nyheter

Kommersiell LED-belysning: 5 saker att tänka på innan du köper en LED-belysningslösning

Linotoldagen i Stockholm 4/10

Energibesparing på upp till 51 % när axialfläktar i kondensatorer uppgrader...

NS22: LED-rör med högsta energieffektivitet i Europa

Lagerlösningar som optimerar och utvecklar ditt företag

ebm-papst vinner pris för högsta kundnöjdhet och även som bästa totallevera...

Vårdcentral uppnår energibesparingar på upp till 50% med ny belysningslösni...

Sänd till en kollega

0.154