Höghastighetsjärnväg skapar oro i Mälardalen

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

Den föreslagna höghastighetsjärnvägen får nu massiv kritik från Mälardalsrådet med 57 kommuner och fem landsting bland medlemmarna. Framför allt finns oro för att den gigantiska satsningen tränger undan mer angelägna infrastruktursatsningar.

Enligt nuvarande, något osäkra, beräkningar kommer den järnväg som ska förbinda Stockholm med Göteborg och Malmö att kosta i storleksordningen 230 miljarder kronor. Eftersom även finansieringen är något oklar har det framförts en hel del kritik mot projektet och nu sällar sig en region som omfattar cirka 40 procent av Sveriges befolkning till kritikerna.

– Satsa på att komplettera den infrastruktur som finns och bygg bort befintliga brister i stället. Satsa på pendlarna, inte höghastighetsjärnväg, säger exempelvis Anders Åhrlin (M), oppositionsråd i Örebro kommun.

Budskapet är att satsningarna i första hand måste göras i den befintliga infrastrukturen för att öka kapaciteten där nyttan är som störst fram till 2030. Bland annat betonas det gigantiska underhållsbehov som skapar stora störningar i tågtrafiken och belastar samhället med onödiga kostnader.

Enligt Mälardalsrådet uppgår de årliga kostnaderna för förseningar och trängsel till mer än sex miljarder kronor enbart i Stockholms län. Slutsatsen är att det eftersläpande underhållet måste åtgärdas och utlovade satsningar för att möjliggöra pendling måste färdigställas innan nya storskaliga och kostsamma projekt påbörjas.

Behovet blir än större eftersom Stockholm-Mälarregionen är inne i en period av mycket stark tillväxt. Redan i dag bor ungefär 40 procent av Sveriges befolkning i området och bedömningen är att befolkningen inom de närmaste decennierna kommer att öka med cirka 1,4 miljoner invånare och att antalet arbetstillfällen ökar med 700 000 fram till 2050.

Det innebär att de 750 000 arbetsresor som för närvarande sker dagligen över kommungränserna kommer att öka kraftigt.

För att möta tillväxten investerar regionen bland annat cirka 3,5 miljarder kronor i 33 nya regionaltåg som dock kommer att behöva fungerande spår för att klara sin del i en fungerande tågtrafik som kan knyta samman regionens arbets-, studie- och bostadsmarknader.

– Satsningar på både räls och vägar i Stockholm-Mälarregionen gynnar hela Sveriges tillväxt. Redan beslutade projekt måste fullföljas och nya investeringar göras där nyttan är som störst, säger Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd i Stockholms län.

Rådet lyfter fram fyra projekt med speciell betydelse för regionen:

  • Fyra spår på hela sträckan Stockholm-Uppsala.

  • Ökad kapacitet på Mälarbanan och Svealandsbanan.

  • XÖkad kapacitet på Hallsbergs rangerbangård för att öka godstransporterna på järnväg.

  • Kapacitetsförbättring på E4:an och E18:an för ökad trafiksäkerhet och framkomlighet.

– För att nå en hållbar tillväxt måste vi skapa bättre förutsättningar för pendlarna och godset i Stockholm-Mälarregionen. Vi har prioriterat gemensamt och lyfter bland annat fram Hallsbergs rangerbangård, säger Mats Gunnarsson (MP), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, Region Örebro län.

Det talas en hel del om att höghastighetståget för med sig stora satsningar på bland annat nödvändiga bostäder där den drar fram.

– Det finns ingen tilltänkt järnvägssträcka i Sverige som skulle kunna skapa lika många bostäder per kilometer som fyrspår mellan Stockholm och Uppsala, säger Marlene Burwick (S), kommunstyrelsens ordförande i Uppsala kommun.



Håll dig uppdaterad med Building Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här är Sveriges hetaste byggen

Organisationen Sverige Bygger presenterar sin årliga lista.

NCC bygger 96 hyresrätter i Kristianstad

Bygget sker i samarbete med NCC och AB Kristianstadsbyggen.

Nya Karolinska ska utredas av regeringen

"Vi ska tillsätta en kommission för att utreda vad som hänt och se till att det inte händer igen"

Arkitekt ska leda mot hållbara städer

Så kan Stenkrossen i Lund förändras

Nytt rekordår för Bravida

Företaget visade upp genomgående gröna siffror i sin kvartalsrapport.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger per dag (förmiddag fokus BYGG, eftermiddag fokus ANLÄGGNING).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Boklok bygger radhus i Malmö

Husen kommer att hamna i rekreationsområdet Bulltofta.

Lag om entreprenörsansvar möts med ris – och lite ros

Trots massiv branschkritik väljer regeringen att gå vidare med sitt förslag om entreprenörsansvar. Lagförslaget slår, enligt kritikerna, mot skötsamma företag som tvingas ta över betalningsansvaret från mindre seriösa företag som i praktiken får fritt fram för springnotor.

Arkitekt ska leda mot hållbara städer

Han blir affärsutvecklingschef på Sandbäckens

Kommer närmast från ett företag Sandbäckens förvärvat.

Bank sponsrar utsmyckning av Stora torg i Eslöv

"Torget är en naturlig samlingsplats och det känns bra om vi kan bidra till ökad trivsel här"

500 nya bostäder ska byggas i historisk miljö

"Det är glädjande att vi nu kan ta nästa steg i processen"

Boklok expanderar i Gävle

57 nya bostäder ska byggas i form av lägenheter och radhus.

Han blir ny vd för Byggkeramikrådet

"En fråga jag kommer driva är att få fler att upptäcka det breda användningsområdet med keramiken"

Björn Wellhagen lämnar Sveriges Byggindustrier – sadlar om till vd

"Jag tycker att det är inspirerande och roligt att ha fått förtroendet"

Kärnhem bygger radhus i Eskilstuna

"Det kommer att bli ett väldigt mysigt kvarter där alla får sitt egna personliga utrymme"

Svevia bygger kaj i Härnösand

Den nya kajen ska ersätta betongditon vid norra sundet i staden.

Acrinova köper fastighet i Ängelholm

Skånska byggföretag ska prata inkludering

Bolagen bjuds in till workshops för att motverka dåligt arbetsklimat för kvinnor.

Byggen kan bli dyrare av regeringsförslag

Branschen är kritisk till det så kallade "entreprenörsansvaret".

Så blir Polestars nya huvudkontor

I sommar ska lyxmärket Polestar "flytta ihop" med Volvo.

Skanska köper byggrätter i The Loop

Byggföretaget vill vara med på den framtidsstinna resan.

Fina resultat för Peab

Både sista kvartalet och 2017 som helhet slutade bra för Peab.

Rekordår för Sweco

"När vi sammanfattar resultatet för 2017 kan vi konstatera att det är det bästa finansiella resultatet i Swecos historia"

Serneke och Semrén & Månsson utvecklar Brunnhögtorget i Lund

"Framtidens boende behöver vara flexibelt, inkluderande och med möjlighet till gemenskap"

Veckans konkurser – vecka 6

De vill bygga 55 bostäder i Surahammar – men är omöjliga att nå

Han blir vd för Sandbäckens

Sveriges största kraftvärmeverk grundläggs av NCC

Buildsafe hjälper Skanska på digitaliseringsresa

Airteam köper upp Luftkontroll Energy

De ritar Rättviks nya konserthall

Erlandsson Bygg förvärvar majoriteten i LJ Bygg

Isolamin har levererat sin första bostadsmodul

Boklok bygger lägenheter på Skansen i Simrishamn

Skånska Byggvaror avyttrar dansk dotter

Peab bygger kontorkomplex i Malmö

Se alla Företagens egna nyheter

LINAK presenterar det enkla sättet att välja rätt rörelselösning

Safe Control för tillförlitliga asbestanalyser

ebm-papst investerar drygt 400 miljoner kronor i ett nytt utvecklingscenter

USON Matavfallskvarn - Waste Queen

Video: Var kan LED-belysning användas?

Asbest, en lömsk och farlig fiber

BITO har inrett

Sträckmetall världens bästa kombitalang

900 fläktar hjälpte designstudio göra konst av Pink Floyds musikalbum ”Animals”

Normasym besöker Dubai

Video: LED-energieffektivitet

Officiellt: LED-belysning är inte skadlig

EC-fläktar ger energieffektiv kylning i danskt datacenter

El-teleinriktad TEKNIKER

Energieffektiv LED-belysning för nybyggda P-hus i Ørestad, Danmark

ebm-papst breddar kundservicen med Onlineportal för drivlösningar

Normasym i 2017

Seminarium Nya ISO 45001 - 19 februari Jönköping

Aktiv kylning i kraftfulla och kompakta LED-belysningar

Normasyms nya hemsida

Jackon nominerad till årets Finfoleverantör

Troldtekt AB förstärker dialogen med arkitekter

Stororder från Nordic Real Estate Partner

LED-belysning för kycklingar

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Sänd till en kollega

0.21