23948sdkhjf

Kritik mot stationsförslag på Södermalm

Länsstyrelsen: Kulturhistoriska värden kommer att påverkas negativt.
Under senvåren ändrades planeringen för den kommande tunnelbanestationen Sofia som är en del av den nya tunnelbanelinjen mellan Kungsträdgården och Nacka/Söderort.

Stationen skulle till en början utgöras av två entrébyggnader intill Stigbergsparken med en biljetthall under jord. Nu föreslår Förvaltning för utbyggd tunnelbana (FUT) att stationen istället ska utgöras av en 11 meter hög byggnad – mitt i parken, skriver Stockholm Direkt .

Förslaget får kritik
Förslaget har varit ute på samråd och FUT håller nu på att samla in resultaten. Flera kritiska röster har höjts mot det nya förslaget.

Bland annat uttrycker den kommunala instansen som granskar detaljplaner, Skönhetsrådet, att förslaget är ”mycket problematisk i stadsbilden”. Även Länsstyrelsen uppmanar FUT att se över om byggnaden kan minska. Och skriver, enligt Stockholm Direkt, att parkens kulturhistoriska värden kommer att påverkas negativt.

Andreas Burghauser är projektchef för tunnelbaneutbyggnaden på Södermalm. Han säger att de jobbar på att få ner storleken men påpekar att funktionaliteten är det viktigaste.

– Vi jobbar vidare med utformning och att få ner storleken i möjligaste mån, och försöker självklart göra den så liten vi kan. Men de funktioner som krävs avgör också hur stor byggnaden blir, säger han till tidningen.

I slutet av året ska ritningar granskas innan de lämnas över till Trafikverket för ett fastställande.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063