23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Håll projektteamet synkat på byggarbetsplatsen

| Medlemsnyhet | Företag Nordiske sponsrat innehåll

Det gäller att hålla tungan rätt i munnen när man projektleder stora byggarbetsplatser, där många intressenter och discipliner är involverade.

Att alla personer har var sin roll fungerar kanske i teorin, men är inte alltid sanning när projektet väl är i gång. Det kan lätt skapas förvirring i projekt och det kan vara svårt att hålla en bra översikt. Detta kan leda till att samarbetspartners och leverantörer kan bli irriterade och samarbetet skadas. Tack och lov finns det teknologi att använda sig av, för att undgå detta och det är bland annat Bluebeam. Underlätta processen med det digitala verktyget och samla svar på allas frågor på ett och samma ställe.

Tänk att kunna jobba i en samlad digital lösning

Den stora utmaningen när man är i ett projekt, samlat med många olika discipliner och roller, är att alla jobbar i varsin programvara med filtyper som alla andra kanske inte kan öppna. Det kan ta extremt lång tid med att koordinera och korrespondera fram och tillbaka, för att få rättat i de olika filtyperna. Dessutom kan det vara svårt att hitta bland de olika filtyperna och se vad som är relevant för stunden och det kan falla mellan stolarna när det ska skickas hit och dit och exporteras till andra filtyper. Därför hade det underlättat med en programvara, där alla filtyper är tillgängliga för personerna inom projektet, samtidigt som det ska vara lätt att få en överblick av projektet.

Effektivisera samarbetet i molnet

I Bluebeam kan bland annat arkitekter, ingenjörer, kalkylatorer och byggherrar ha översikt i projektet och följa med i realtid med hjälp av Bluebeams molnlösning Studio. Det är också enkelt att följa med i de olika processerna av bygget och se när en fas avslutas och nästa påbörjas. Att dokumenten uppdateras i realtid underlättar för dig, när du ska hitta information om projektet. Du behöver inte leta runt och öppna flera olika versioner för att hitta den nyaste. Programmet är kompatibelt med flera arkitektprogram och gör det möjligt till en transparent kommunikation där allt material är samtla på ett och samma ställe. Du kan ha med dig programmet ut på byggarbetsplatsen och på möten, då programmet är kompatibelt med flera olika enheter.

Ha allt avtalat på skrift

En annan fördel med ett digitalt verktyg är att all löpande kommunikation samlas på ett och samma ställe, så alla parter kan hitta det ifall de undrar över något eller vill påminnas om vad som har blivit avtalat.

I byggprojekt är det inte ovanligt att det uppstår fel eller problem, därför är det viktigt att all kommunikation sker på skrift, så det är tydligt vem som har avtalat vad och när. Då kan man också upptäcka var felet gjordes och snabbt kunna upptäcka det. Det gör det även lättare att rätta på felet och se till att det inte händer igen, då du kan få tag i personen som gjort felet och säkra att kommunikationen framöver kommer bättras.

Medlemsnyhet

Företag
Nordiske sponsrat innehåll

Sänd till en kollega

0.062