Hammerglass får order från SL på okrossbart glas
Har under åren tagit hem liknande affärer i bland annat Växjö, Älmhult, Täby och Kallhäll.
Projektet är en samverkansentreprenad mellan SL, Veidekke och Sweco, där Hammerglass är underentreprenör till Veidekke.
– De senaste åren har vi klätt in stationsområden i bland annat Växjö, Älmhult, Täby och Kallhäll i projekt som i delar kan liknas vid Roslags Näsby station, säger affärsområdeschef Ulf Bergström vid Hammerglass.
Dessutom har bolaget levererat och monterat tusentals kvadratmeter bullerskärmar utmed SL:s spårområden. Att byta krossat glas kostar mycket pengar och innebär bytet dessutom att spårområdet behöver stängas av så sticker kostnaderna snabbt iväg ännu mer.
Materialet Hammerglass är en specialbelagd så kallad polykarbonat som ska vara hela 300 gånger starkare än glas.
I och med den speciella ytbeläggningen har företaget utvecklat en metod för att bygga okrossbara isolerglas utan risk för kondensbildning mellan rutorna.
Totalt är Hammerglass del av projektet värt drygt 4 miljoner kronor.