23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Med kursen inställd på noll i utsläpp

Genom att modernisera ventilationssystemen på bildäck och i passagerarutrymmen med ebm-papst EC-fläktar kan rederiet Scandlines spara miljoner kilowattimmar per år.

Besparingen ses som ett viktigt steg mot målet att nå noll i utsläpp. Detta ska bli möjligt genom den snabba utveckling som sker mot allt modernare och miljövänligare fartyg. När färjan Prinsesse Benedikte lämnar hamnen i Puttgarden för resan till Rödby i Danmark är det kanske inte så många passagerare som vet att de är ombord på en hybridfärja. Energin som driver fartyget kommer nämligen både från dieselgeneratorer och batterier. En som dock är väl införstådd med hybridtekniken är Carsten Johansen som är chefsingenjör på Scandlines. Johansens smeknamn är ”energiministern” vilket återspeglar hans intresse för energieffektiva lösningar.

"Hållbarhet är inte bara en del av mitt jobb, numera dikterar det även min personliga livsstil. Det är oundvikligt när man koncentrerar sig på denna fråga så mycket”. I hemmet har intresset för hållbara och energismarta lösningar lett till att Carsten ersatt ett gammalt oljeeldat uppvärmningssystem med en energieffektiv värmepump, installerat solpaneler på taket och ersatt äldre belysningsarmaturer med energisnåla LED-lampor. I arbetet har han sedan 2003 dagligen arbetet för att färjorna mellan Puttgarden och Rödby ska få teknik som minskar utsläppen...

Läs hela artikeln här!

ebm-papst AB
Äggelundavägen 2
175 62 Järfälla
Järfälla kommun
Sverige
VAT nummer: SE5561769513

Sänd till en kollega

0.033